Kehity rakennusmestariksi ja työnjohtajaksi

Rakennusmestari toimii vastuullisissa työnjohtotehtävissä Rakennusmestari toimii monipuolisissa tuotannon hallinta- ja työnjohtotehtävissä. Rakennusmestarin tutkinnon suorittaneilla on monipuoliset uramahdollisuudet ja palkkataso on hyvä. Rakennusmestareiden työllisyystilanne on erittäin hyvä. Rakennusmestarikoulutus kehittää osaamistasi rakennusalan ammattilaisena ja saat valmiudet toimia työnjohtotehtävissä.
Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Rakennusmestarit työllistyvät hyvin

Rakennusmestareiden työllisyystilanne on erittäin hyvä. Rakennusmestarien palkkatasoa voi myös pitää suhteellisen hyvänä.

Rakennusmestareilla on paljon uralla etenemisen mahdollisuuksia. Työnkuvaan kuuluu myös haasteellisia tehtäviä, joiden kautta voi oppia todelliseksi erityisasiantuntijaksi.

Rakennusmestari toimii monipuolisissa johtotehtävissä

Rakennusmestari toimii monipuolisissa ja käytännönläheisissä tuotannon hallinta- ja työnjohtotehtävissä. Rakennusmestarin työn kuvaan kuuluvat erilaiset johtotehtävät. Tällaisia ovat mm. laadun, työturvallisuuden, kustannusten ja aikataulujen hallinta. Rakennusmestari vastaa myös työn aikana tapahtuvasta suunnittelun ohjauksesta, työmaahankinnoista sekä töiden ja toimitusten organisoinnista.
Rakennusmestari toimii esimerkiksi rakennusliikkeissä, rakennusteollisuudessa, julkishallinnon organisaatioissa ja kiinteistöalalla.

Rakennusmestarikoulutus on rakennusalan työnjohtokoulutus
Rakennusmestarikoulutus on ammattikorkeakoulupohjainen. Tutkintonimikkeenä on rakennusmestari (AMK) ja opintojen laajuus on 210 op. Koulutus kestää 3,5 vuotta. Rakennusmestariksi on mahdollista opiskella myös aikuiskoulutuksena. Koulutus sopii siis myös työssäkäyville.

Rakennusalan työnjohtokoulutus antaa valmiuden toimia työnjohtotehtävissä rakennustyömaalla. Rakennusmestari saa toimia vastaavana työnjohtajana maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa rakennustöissä. Opinnoissa saadaan valmius työskennellä laajasti rakennusalan eri tehtävissä. Koulutus antaa valmiudet myös yrittäjyyteen.
Ammattikorkeakouluun käy pohjakoulutukseksi ammatillinen koulutus tai lukio. Koska aikuiskoulutuksessa pääsyvaatimukset vaihtelevat jonkin verran, kannattaa tarkistaa pääsyvaatimukset koulutuksen järjestäjältä, jos olet epävarma soveltuvuudestasi.

Rakennusmestarikoulutusta järjestetään eri paikkakunnilla. Tutustu koulutustarjontaan ja valitse itsellesi sopivin koulutus.

Rakennusmestarikoulutuksen sisällöstä

Rakennusmestarikoulutuksen sisältöön kuuluvat mm. aikataulusuunnittelu, työmaan ohjaus, rakentamistalous ja työmaatekniikka. Koulutuksen aikana opiskellaan myös työmaa- ja työnsuunnittelua, johtamista ja neuvottelutaitoa, tietotekniikan soveltamista sekä turvallisuusjohtamista.

Koulutuksen tärkeänä osana ovat myös yritystoiminta, työharjoittelu ja erilaiset projektit.