Täydennyskoulutusta logistiikkainsinöörille

Täydennyskoulutusta logistiikkainsinöörille, Uraopas

Logistiikkainsinöörit työskentelevät kuljetus- ja varastotoimintojen johto-, suunnittelu- ja kehitystehtävissä. Jotkut logistiikkainsinöörit toimivat kuljetusten johtajana, varastoilla, korjaamoilla sekä myynti- ja hallinto-osastoilla. Esimiestyössä tekninen osaaminen ja ihmissuhdetaidot yhdistyvät.

Logistiikkainsinöörin tehtävänimike vaihtelee yrityksen ja vastuualueiden mukaan. Mahdollisia tehtävänimikkeitä ovat muun muassa kuljetussuunnittelija, kuljetuspäällikkö, logistiikkapäällikkö, materiaalipäällikkö, huolintapäällikkö ja varastopäällikkö.

Ehdotuksia täydennyskoulutukseksi logistiikkainsinöörille

Esimiesroolissa työskenteleville logistiikkainsinööreille on tarjolla sekä laajempia johtamisen tutkintoja että lyhyempiä, johtamisen eri puoliin syventyviä koulutuksia. Kokenut esimies voi kehittää taitojaan esimerkiksi haastavien keskustelujen käymisessä. Tuoreet esimiehet voivat suunnistaa uusille esimiehille suunnatuille kursseille.

Vuorovaikutstaidot ovat työnjohtotehtävissä toimivalle logistiikkainsinöörille tärkeitä. Jos hallitset toiminnanohjausjärjestelmät, mutta haluaisit kehittää viestintätaitojasi, tutustu tarjolla oleviin esiintymistaitojen ja vuorovaikutuksen koulutuksiin.

Työskentelet kuljettajien, varastomiehien, kuljetussuunnittelijoiden ja hallinnon henkilöstön kanssa yhteistyössä, joten hyvien viestintätaitojen lisäksi voit kehittää tiimityötaitojasi. Tiimityötaidon koulutukset opastavat hyödyntämään tiimin jäsenten vahvuuksia ja parantamaan yhteishenkeä.

Logistiikkainsinööri tarvitsee taloudellista ajattelua

Liiketalous ja taloudellinen ajattelu ohjaa logistiikkaa. Voit kehittää työpaikkasi logistiikkaratkaisuja tehokkaammiksi syventämällä liiketoimintaosaamistasi. Kehittämistyöstä kiinnostuneiden kannattaa kurkata myös työyhteisön kehittämisen koulutukset.

Aikatauluista huolehtiminen on tärkeää, mutta ajoittain stressaavaa. Jos haluat suunnitella työskentelyäsi paremmin, harkitse ajanhallinnan, stressinhallinnan ja itsensä johtamisen täydennyskoulutuksia.

Pohdi, haluatko jatkokouluttautua

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi kanssa. Sinulla voi olla mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Aloita sopivan koulutuksen etsiminen pohtimalla mahdollisia aukkoja osaamisessasi ja miettimällä millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin parempi. Kysy esimieheltäsi ja kollegoiltasi vinkkejä sopivista koulutuksista. Antaako saamasi palaute vinkkejä kehittymiskohteista?

Tulevaisuuden näkymät

Logistiikka-alan työllisyysnäkymät ovat yleisesti hyvät. Alan työllisyyttä ylläpitää logistiikkapalveluiden välttämättömyys, sillä tavara ei liiku kotimaassa eikä kansainvälisestikään ilman toimivia logistiikkaratkaisuja. Logistiikka-alalle tarvitaan ammattilaisia erityisesti kuljetus-, varasto- ja suunnittelutehtäviin.

Talouden suhdanteiden heilahtelut vaikuttavat ulkomaankauppaan ja siten myös kuljetettavan tavaran määrään. Automatisaatio tulee myös vaikuttamaan logistiikka-alaan, mutta kaikkia tehtäviä ei pystytä automatisoimaan kustannussyistä. Erityisesti kuormaus, purkaminen sekä keräily-, lajittelu- ja selvittelytyö tulee työllistämään tulevaisuudessakin.

Lähteet: ammattinetti.fi

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: