Suodata
Näytä kaikki suodattimet

Suositut koulutusalat

Energiatehokkuus on kaikkien etu

Energiatodistus kertoo rakennuksen energiatehokkuuden, ja sen avulla kuluttajat voivat vertailla rakennusten energiankulutusta. Energiatodistus kertoo energiamäärän, joka tarvitaan rakennuksen sille suunniteltuun käyttöön. Energiatodistuksessa kiinteistöjen energiatehokkuus on jaettu luokkiin A-G, joista vähiten energiaa kuluttavat A-luokkaan kuuluvat kiinteistöt ja eniten G-luokan kiinteistöt.

Energiatodistus kertoo kuluttajalle rakennuksen kuluttaman

• lämmitysenergian,
  • laite- tai kiinteistösähkön,
  • jäähdytysenergian
    • + näiden perusteella lasketun, ja bruttoalaan suhteutetun, energiatehokkuusluvun.

Useimmiten energiatehokkaimpiin tuloksiin päästään, kun rakennuksella on hyvä ulkoseinien, katon ja ikkunoiden lämmöneristys, tiiviys ja ilmanvaihdon lämmöntalteenotto.

Energiatodistuksiin liittyvät koulutukset

Energiatodistus vaaditaan kaikilta rakennuksilta, jotka on rakennettu vuoden 2008 alun jälkeen, poikkeuksena esimerkiksi pinta-alasta ja käyttöajasta riippuen tätä ennen valmistuneet kiinteistöt, vapaa-ajan asunnot ja teollisuusrakennukset.

Energiatodistus koskettaa aiheena esimerkiksi rakennus-, talotekniikka- ja energiatekniikka-alalla toimivia ammattilaisia. Koulutuksia järjestetään esimerkiksi seuraavista teemoista:

• energiatodistuksen laatijan koulutus
  • energiarakentaminen.