Ensiapukurssit Helsinki

Helsingissä ensiapukoulutusta on mahdollista hankkia mm. ammatillisista aikuiskoulutuskeskuksista, järjestöiltä ja monilta lyhytkursseja järjestäviltä yksityisiltä koulutusyrityksiltä.

Kouluttajien kurssitarjonnasta löytyy ensiavun perus- ja jatkokursseja (EA1 ja EA2), ensiavun kertauskursseja sekä hätäensiavun kursseja. Useimmat isoimmat kouluttajat Helsingissä tarjoavat kurssejaan myös englanniksi.

Hanki ensiapukurssilta varmuutta yllättäviin hätätilanteisiin

Ensiaputaidot on arvokas lisä kenen tahansa osaamiseen, sillä ne voivat tulla tarpeeseen aivan odottamattomassakin käänteessä. Missä tahansa työtehtävässä, vaarallisempien ammattien riskeistä puhumattakaan, saattaa törmätä loukkaantumisiin, joihin tarvitaan nopeaa toimintaa ja ensiaputaitoja.

Varsinkin pahemmat onnettomuudet helposti järkyttävät kokematonta niin, ettei ajatus kulje ja loukkaantunut jää ilman apua. Kun hätäensiapua on harjoiteltu, toiminta onnistuu sujuvammin.

Ensiapukursseja kaikkien tarpeisiin

Tietyissä ammateissa ja erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitoalalla ensiaputaidot voivat sisältyä pakollisena osana koulutukseen, mutta yleisimmät taidot saa halutessaan opiskeltua myös kaikille avoimilla ensiapukursseilla. Kurssintarjoajia voi olla monia, mutta yleensä kurssit perustuvat Suomen Punaisen Ristin (SPR) määrittelemiin sisältöihin.

Ensiapukoulusta  saa tarvittaessa myös esimerkiksi lasten ensiapuun tai muihin erikoistarpeisiin räätälöitynä, myös yrityksille tai muille ryhmille.

Hätäensiapukurssi on kursseista tavallisin eikä siihen vaadita ennakkotietoja. Kurssin jälkeen osallistuja hallitsee kiireellisimmän ensiavun onnettomuustilanteissa ja sairauskohtauksissa, ja osaa muun muassa peruselvytyksen, verenvuodon tyrehdyttämisen ja sokkitilanteessa toimimisen. Kurssin kesto voi vaihdella neljästä kahdeksaan tuntia ja todistukseksi saa SPR:n virallisen ensiapukortin, joka on voimassa seuraavat kolme vuotta.

Ensiavun perus-, jatko- ja harjoituskurssi

Myöskään ensiavun peruskurssi EA1 ei vaadi ennakkotietoja. EA1 pureutuu hieman monipuolisemmin erilaisiin onnettomuustilanteisiin ja vammoihin kuin hätäensiavun kurssi. Kurssi on kestoltaan 16 tuntia ja siitäkin saa todistukseksi kolme vuotta voimassa olevan ensiapukortin.

Ensiavun jatkokurssi EA2 vaatii osallistujilta voimassa olevan EA1-kortin. EA2 käsittelee haasteellisempia vammoja ja tilanteita sekä tapaturmien ehkäisyä.

Jos taitojaan haluaa syventää tätäkin pidemmälle, voi osallistua vielä 40–42 tunnin laajuiselle EA3-harjoituskurssille. Ensiapukorttinsa saa uusittua ennen voimassaoloajan umpeutumista suorittamalla nelituntisen ensiavun kertauskurssin.