Ikärajapassikoulutus

Suorita ikärajapassi ja ole kassalinjasi sheriffi. Ikärajapassikoulutus on osa päivittäistavarakaupan ikärajavalvottavien tuotteiden omavalvontaa. Koulutuksen tavoitteena on parantaa kassahenkilökunnan valmiuksia varmistaa, ettei ikärajavalvottavia tuotteita päädy alaikäisille. Viritä omavalvontasi huipputasolle ja suorita ikärajapassi!
Suodata
Koulutusala
Toteutustapa
Koulutustyyppi
Näytä kaikki suodattimet

Ikärajapassi ja ikärajapassitesti

Ikärajapassi on osa päivittäistavarakauppojen ikärajavalvottavien tuotteiden omavalvontaa. Ikärajapassia tarvitsevat muun muassa myymälöiden kassahenkilökunta ja heidän esimiehensä valvoessaan esimerkiksi alkoholijuomien ja tupakan myyntiä.

Ikärajapassi on PTY:n ja sen jäsenyritysten vapaaehtoinen toimenpide, jolla parannetaan henkilökunnan valmiuksia varmistaa ettei ikärajavalvottavia tuotteita päädy alaikäisille. Ikärajapassikoulutus aloitettiin vuonna 2019.

Ikärapassin tarkoitus

Päivittäistavarakauppojen valikoimiin kuuluu useita tuotteita, joiden myyntiä alaikäisille on rajoitettu tai kokonaan kielletty. Näihin tuotteisiin lukeutuvat muun muassa alkoholijuomat, tupakka, tupakointivälineet, nikotiinivalmisteet, ilotulitteet, rahapelit, aikuisviihde sekä tietokone- ja konsolipelit.

Täysi-ikäisyyden (K-18) lisäksi muita ikärajamerkintöjä tuotteissa ovat K-16, K-15, K-12, K-7 ja S (sallittu). Tuotteiden ikärajoista säädetään laissa ja kaupan velvollisuuksiin kuuluu varmistaa, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille. Ikärajavalvonta voi tiettyjen tuotteiden osalta perustua myös kaupan omiin sääntöihin.

Ikärajapassitesti

Ikärajapassin saa suorittamalla ikärajapassikoulutuksen ja läpäisemällä ikärajapassitestin. Kokeeseen voi valmistautua itseopiskelemalla verkkomateriaalin tai tulostettavan ikärajaoppaan pohjalta. Opiskeluvaiheessa osaamistaan voi testata internetissä oikeita myyntitilanteita simuloivilla harjoituksilla.

Myös varsinaista ikärajapassitestiä voi harjoitella verkossa. Ikärajapassin suorittaja kirjautuu omalla käyttäjätunnuksellaan järjestelmään, jossa hän voi hallinnoida tietojaan, suorituksiaan ja ikärajapassitodistustaan.

Ikärajapassitestin suoritettuaan kassahenkilö tuntee omavalvonnan periaatteet, osaa toimia haastavissa asiakastilanteissa ja tunnistaa erilaiset päivittäistavarakaupoissa iän todistamiseen käyvät kuvalliset henkilöllisyystodistukset.

Ikärajapassikoulutusta järjestävät tahot

Ikärajapassikoulutusta antavat PTY:n jäsenyritykset sekä sellaiset oppilaitokset ja henkilöstönvuokrausyritykset, jotka ovat tehneet ikärajapassitestin kouluttamisesta sopimuksen PTY:n kanssa.

Lähteet: pty.fi, anniskelupassi.com