Isännöinti on kasvuala, joka tarvitsee tekijöitä

Isännöijä tukee taloyhtiötä johtamisen ja talouden asioissa. Isännöijä voi esimerkiksi auttaa korjausurakoihin liittyvissä päätöksissä. Isännöijää tarvitaan myös asuntokaupan, asunnunvuokrauksen ja lainan anomisen yhteydessä, sillä isännöitsijän laatima isännöitsijäntodistusta tarvitaan näissä tilanteissa.

Merkittävä osa isännöitsijöistä eläköityy lähivuosien aikana. Uusille osaajille on siis tarvetta. Myös asuinrakennuskannan vanheminen ja peruskorjaustarpeen lisääntyminen kasvattavat isännöinnin tarvetta.

Ala kehittyy ja tehtävänkuva on monipuolinen. Se sisältää esimerkiksi suunnittelutyötä, palveluiden hankintaa, asiakaspalvelua ja lakiosaamista.  Lisäksi isännöinti huolehtii, että taloyhtiön päätökset tehdään lainmukaisesti, hoitaa taloyhtiön hallituksen ja yhtiökokousten järjestelyt sekä laatii taloyhtiön strategian pohjalta seuraavan tilikauden talousarvion.

Isännöijäksi kouluttautuminen

Isännöitsijän koulutus antaa valmiudet ammattimaiseen kiinteistönhoitoon. Valtaosalla isännöitsijöistä on kaupallinen, tekninen tai hallinnollinen koulutus. Ne tarhoajavat hyvät valmiudet isännöintialan monipuolisiin tehtäviin. Isännöintialalle ei ole olemassa perustutkintoa, mutta soveltuvia opintopolkuja on useita.

Isännöintialalla on kaksi omaa näyttötutkintoa, isännöinnin ammattitutkinto ja isännöinnin erikoisammattitutkinto. Näyttötutkinnot ovat aikuisille suunnattuja ja niissä ammattitaito osoitetetaan työelämässä.

Isännöinnin ammattitutkinto

Isännöinnin ammattitutkinnon suorittaneella on isännöinnin tehtävissä edellytetty ammattitaito. Valinnaisista tutkinnon osista riippuen hän on erikoistunut asunto-osakeyhtiö-, vuokratalo- tai toimitilaisännöintiin sekä syventänyt osaamistaan asumisneuvonnassa, teknisissä palveluissa, uudiskohteen isännöinnissä tai isännöintityöhön liittyvässä kehittämishankkeessa.

Isännöinnin erikoisammattitutkinto

Isännöinnin erikoisammattitutkinnon suorittaneella on vaativissa isännöinnin tehtävissä edellytettävä ammattitaito ja edellytykset vastata kokonaisvaltaisesti kohteiden johtamisesta ja kehittämisestä yhteistyössä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Valinnaisista tutkinnon osista riippuen hänellä on vahvaa osaamista isännöinnin kehittämisessä, perusparannus- ja korjaushankkeiden hallinnassa tai yrityksen johtamisessa.