Kansainvälisen hitsausneuvojan IWS-koulutus

IWS-koulutus pätevöittää hitsauskoordinoijaksi ja yrityksen hitsausasiantuntijaksi IWS-koulutus on tarkoitettu alan ammattilaisille, jotka haluavat syventää ja laajentaa osaamistaan suorittamalla kansainvälisen hitsausneuvojan koulutuksen. IWS-koulutuksen suorittaneet hitsauskoordinoijat ovat todellisia hitsausasiantuntijoita. Heinäkuusta 2014 alkaen yrityksissä tulee olla hitsaustuotannosta vastaava erikseen nimetty hitsauskoordinoija. IWS-koulutus antaa pätevyyden tähän tehtävään.

Kansainvälisen hitsausneuvojan IWS-koulutus

Kouluttaudu hitsauskoordinoijaksi ja hanki IWS-pätevyys suorittamalla kansainvälisen hitsausneuvojan IWS koulutus. Hitsauskoordinoija vastaa kaikista hitsauksen perustoiminnoista. Lisäksi hän kehittää hitsaustuotantoa.

Hitsauskoordinoija toimii yrityksen todellisena hitsausasiantuntijana. Hitsauskoordinoijan tehtäviin kuuluvat mm. hitsaajien pätevöinti, valmistuksen ja menetelmäkokeiden valvonta, hitsausohjeiden (WPS) pätevöinti sekä valmistuksen valvonta.

Hitsauskoordinoija valvoo omia ja ulkopuolisia tarkastuksia ja auditoi alihankkijoita. Hän tuntee hitsausalan standardit ja osaa soveltaa niitä tuotannossa. Hitsauskoordinaattori osallistuu kaupankäyntiin alihankkijoiden kanssa sekä vastaa hitsauslaitteiston varustustoiminnoista. Hitsauskoordinaattori valvoo myös materiaalitoimintoja ja vastaa siitä, että tuotteet ovat tilaus-spesifikaatioiden mukaisia.

Tarvitseeko yrityksenne kansainvälisesti pätevöityä hitsauskoordinoijaa laadunvarmistukseen?

Yritykselle laatu on yksi keskeisistä kilpailutekijöistä. IWS-koulutus on erinomainen väline yrityksille, jotka tarvitsevat kansainvälisesti pätevöidyn hitsauskoordinoijan laadunvarmistukseen.

Yritykset tarvitsevat myös moniosaajia, jollainen IWS-koulutuksen suorittanut hitsauskoordinoija on. Hän hallitsee alansa materiaalit, standardit ja vaatimukset. Hän osaa myös vastata asiakasvaatimuksiin ja on asiantunteva sopimusneuvottelija tilaajan ja toimittajan välisissä neuvotteluissa.

Teräsrakenteiden hitsaukselle on tullut yhä tiukempia vaatimuksia. Heinäkuussa 2014 voimaan astuva EN 1090 -standardi edellyttää, että yrityksessä tulee olla hitsaustuotannosta vastaava hitsauskoordinoija. IWS-koulutus antaa pätevyyden tähän tehtävään.

Monien yritysten onkin panostettava koulutukseen, jotta tiukentuneisiin standardeihin kyetään vastaamaan. Työntekijöiden koulutus on aina myös panostus, joka todella kannattaa.

IWS-koulutuksen suorittaneet saavat kansainvälisen hitsausneuvojan IWS-todistuksen

IWS-koulutus on kansainvälisen hitsausjärjestön IIW /  EWF:n määrittelemä. Koulutuksen hyväksytysti suorittanut saa kansainvälisen hitsausneuvojan IWS-todistuksen.

Suorittamalla koulutuksen syvennät ja laajennat ammattitaitoasi ja osaamistasi. Samalla saat todistuksen osaamisestasi. Tästä on hyötyä niin nykyisissä työtehtävissä kuin mahdollisessa työnhaussakin.

IWS koulutus hitsausalan ammattilaisille

IWS koulutus sopii ammattitaitoisille ja kokeneille hitsaajille, jotka haluavat laajentaa osaamistaan hitsauskoordinaattoreiksi. Koulutus on suunnattu myös niille, jotka toimivat hitsauksen koordinointi-, työnjohto-, opastus- tai neuvontatehtävissä. IWS koulutus soveltuu hyvin myös esim. ammattioppilaitosten opettajille.

Pääsyvaatimukset voivat vaihdella koulutuksen järjestäjän mukaan. Tyypillisesti koulutukseen vaaditaan vähintään 22-vuoden ikää, metallialan ammatillista koulutusta / hitsaajan ammattitutkintoa / vähintään 6 kk kestävää hitsauskoulutusta sekä vähintään kolmen vuoden työkokemusta alalta. Pääsyvaatimukset voi tarkistaa koulutuksen järjestäjältä.

Koulutusta järjestetään päiväopintoina ja monimuoto-opintoina. IWS koulutukseen sisältyy sekä teoriaopintoja että käytännön harjoituksia. Koulutus sisältää sekä etäopiskelua että lähiopiskelupäiviä.

IWS koulutus on myös yksi tutkinnon osa hitsaajamestarin erikoisammattitutkinnosta.

IWS koulutusta järjestävät eri koulutusyhteisöt eri paikkakunnilla. Tutustu koulutustarjontaan ja löydä sopivin vaihtoehto.

IWS koulutus tarjoaa hyvät perustiedot hitsausteknologiasta

IWS koulutuksessa saa hyvät perustiedot hitsausteknologiasta. IWS koulutuksessa opetetaan mm. hitsausmenetelmien, materiaalien hitsattavuuden, rakenteiden suunnittelun, mekanisoinnin sekä hitsauksen laadunvarmistuksen perusteet. Tiedoista on hyötyä niin tarkastustoiminnassa, työnjohtotehtävissä, neuvonnassa kuin myyntitehtävissäkin.

Koulutukseen sisältyvät seuraavat osa-alueet: hitsausprosessit ja laitteet, materiaalit ja niiden käyttäytyminen hitsauksessa, hitsausliitoksen suunnittelu ja mitoitus sekä hitsaustuotanto ja sovellusesimerkit. Koulutukseen sisältyy myös käytännön hitsausharjoituksia.