Hanki kuljettajan ammattipätevyys tai ylläpidä osaamistasi

Mihin ammattipätevyyttä tarvitaan ja miten se saadaan?

Lainsäädäntö edellyttää ammattimaisen kuorma- tai linja-autoliikenteen kuljettajalta ammattipätevyyttä (traficom.fi). Kuljettajan ammattipätevyyskoulutukset koskevat siis kaikkia C ja C1-luokan ajo-oikeuden omaavia. Ammattipätevyysvelvoite ei kuitenkaan koske omia henkilökohtaisia ajoja. Ammattipätevyys hankitaan osallistumalla ammattipätevyyden piiriin kuuluviin koulutuksiin.

Mitä ovat kuljettajan ammattipätevyyskoulutukset?

Perustason ammattipätevyyskoulutuksissa käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa

• kuljettajalle asetetut vaatimukset,
  • liikenneturvallisuus,
  • kuljettajan ja kuljetusten turvallisuuteen vaikuttavat seikat,
  • hyvä ammatin hoitaminen kuljettajan tehtävissä.

Perustason ammattipätevyyden koulutusten yhteispituus on 280 tuntia, tai nopeutettuna 140 tuntia. Ammattipätevyyden ylläpitämiseksi ja täydentämiseksi annetaan kuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutusta. Jatkokoulutus voidaan antaa jaksoissa. Jatkokoulutuksessa opetuksen kokonaismäärä on 35 tuntia.

Kuljettajan ammattipätevyyden pätevyyskoulutuksiin kuuluvia koulutuksia ovat muun muassa tieturvakoulutukset, ensiavun peruskurssi, työturvallisuuskorttikoulutukset ja ennakoivan ajon koulutus.

Kuinka kauan kuljettajan ammattipätevyys on voimassa?

Osallistumalla kuljettajan ammattipätevyys jatkokoulutukseen voi myös saada ammattipätevyyden uudelleen voimaan. Kuljettajan ammattipätevyyskoulutuksen suorittamisen jälkeen haetaan erillinen ammattipätevyyskortti tai erityisehtomerkintä (95) ajokorttiin.

Lähteet:
 traficom.fi, alertum.fi, viisipaivaa.fi, yle.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Kuorma- ja linja-autonkuljettajalta edellytetään kuljettajan ammattipätevyyttä. Kuljettajan ammattipätevyys saavuteraan suorittamalla perustason ammattipätevyyskoulutus tai perustason ammattipätevyyskoe.

• Liikenne- ja viestintäministeriön palveluntarjoaja Ajovarma Oy järjestää kuljettajan ammattipätevyyden teoriakokeen. Todistuksen myöntää koulutuskeskus.

• Kuljettajan ammattipätevyyden voi hankkia suorittamalla perustason ammattipätevyyskoulutuksen. Laajuudeltaan koulutus on 280 tuntia tai 140 tuntia riippuen osallistujan iästä ja ajokorttiluokasta. Koulutuksen jälkeen suoritetaan teoriakoe.

• Kuljettajan ammattipätevyys on voimassa 5 vuotta perustason ammattipätevyyden suorittamisen jälkeen. Kuljettajan ammattipätevyyden voimassaoloa voi jatkaa 5 vuodeksi kerrallaan jatkokoulutuksella.