LVI-alan koulutus valmistaa toimimaan jatkuvasti kehittyvällä alalla

LVI-alalla viitataan lämmitys-, vesi- ja ilmastointitekniikan tehtäviin, jotka ovat toimivan talotekniikan perusta. Talotekniikan avulla voidaan varmistaa rakennuksen asukkaiden terveelliset, turvalliset sekä viihtyisät asuinolot. LVI-tekniikan ollessa kunnossa, kulkevat lämmitys, vesi, ilma ja energia toivotulla tavalla.

Ala kehittyy kovaa vauhtia ja uudet innovaatiot sekä uudistuneet lait ja säädökset asettavat työlle uudenlaisia vaatimuksia. Ammatillista osaamista kannattaa siis kehittää ja pitää ajan tasalla myös valmistumisen jälkeen. LVI-alalla on viime vuosina ollut pulaa osaavista tekijöistä. Tämä tekee alasta houkuttelevan alan työllistyä ja luoda uraa, sillä hyvistä osaajista käydään kovaa kilpailua työmarkkinoilla.

LVI-alalla voit työskennellä monipuolisissa työtehtävissä

LVI-alalla pääset vaikuttamaan ihmisten hyvinvointiin ja elinympäristöön. LVI-alalla voi työskennellä esimerkiksi putki-, ilmanvaihto- tai lämmityslaiteasentajana ja erilaisissa asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä, LVI-suunnittelijana tai LVI-tekniikkaan erikoistuneena rakennusmestarina. LVI-asentajia työskentelee muun muassa kiinteistöhuoltoyhtiöiden, rakennusteollisuuden sekä vesi-, viemäri- ja energialaitosten palveluksessa.

Teknisen osaamisen lisäksi alalla vaaditaan myös monia muita ominaisuuksia, kuten luovuutta ja soveltamiskykyä. LVI-alalla arvostetaan oma-aloitteisuutta ja alan työtehtävät edellyttävät vastuun ottamista ja kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä oman työn ja sen laadun kriittiseen arviointiin. Eduksi alalla katsotaan myös asiakaspalveluhenkisyys sekä yleinen kiinnostuneisuus rakentamista ja talotekniikkaa kohtaan.

LVI-alan koulutuksella varmistat, että osaamisesi on ajan tasalla

LVI-ala on murroksessa alan digitalisoituessa. Alan tekniikat kehittyvät myös kovaa vauhtia ja innovaatiot valtaavat alaa. LVI-alan koulutukset voivat perehdyttää johonkin tiettyyn osaamisalaan tai yleisemmin talo- ja LVI-tekniikan osaamiseen.

Talotekniikan ja LVI-alan koulutukset voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja:

• kiinteistöjen LVI-tekniikka
  • esimiestaidot
  • lämmönjakojärjestelmät
  • ilmanvaihtojärjestelmät
  • putkiasennus
  • kylmäasennus
  • LVI-automaatiojärjestelmät
  • LVI-korjausrakentaminen

LVI-alan koulutuksia on moneen lähtöön. Koulutuksia löytyy erikoisalojen lyhyt- ja täydennyskoulutuksista aina pidempiin, perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoon johtaviin koulutuksiin. Tutustu alan koulutusvalikoimaan ja löydä sinulle sopiva koulutus.

Lähteet: lvi-ala.fi, taitotalo.fi