Santa Monica Networks kouluttaa Medbit Oy:laisia

Juha Rouhiainen

Santa Monica Networksin koulutuksella hyödyt irti Medbit Oy:ssa

Medbit Oy on vuoden 2008 alussa toimintansa aloittanut julkisomisteinen osakeyhtiö, joka tuottaa keskitetysti Satakunnan, Vaasan ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirien alueen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon organisaatioiden tarvitsemat ICT-palvelut. Terveydenhuollon järjestelmien tulee toimia häiriöttömästi 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

– Santa Monica Networks on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa Medbit Oy:n uusia konesaliympäristöjä. Koulutustarpeet pohjautuvat pitkälti juuri uusien konesaliympäristöjen koviin vaatimuksiin, joten niiden toimituksessa mukana olleen Santa Monican valinta kouluttajaksi oli tavallaan luonnollinen valinta, kertoo konesaliasiantuntija Juha Rouhiainen.

Osa koulutuksista on kuulunut itse urakkaan ja osa on hankittu. Alunperinkin yhtiön tahtotila oli, että tarkasti omiin tarpeisiin räätälöidyn ja omaa toimintaa tukevan koulutuksen hoitaa alkuperäisessä teknisessä toteutuksessa mukana ollut taho.

Konesalipalveluihin on yhteydessä yli 100 toimipistettä ja laiteympäristöjen ylläpidosta vastaa 40 asiantuntijaa.​ Medbitin tavoite on mahdollisimman korkea palveluiden käytettävyys ja asiakkaiden saama hyvä käyttökokemus.

– Koulutuksella halutaan varmistaa, että huippuluokan teknisistä toteutuksista saadaan irti kaikki niiden tarjoama potentiaali. Asiantuntijoidemme on oltava perillä kaikista eri järjestelmien tarjoamista mahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa. Haluamme taata Medbitin asiakkaille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen, Rouhiainen kertoo.

Osa koulutuksista oli Santa Monican yleisiä hyviä peruskursseja Santa Monica Networksin tiloissa Espoossa. Erityisen tehokkaita olivat Madbitin tilanteeseen räätälöidyt koulutukset, jotka järjestettiin Turussa ja koulutusalustana toimivat Medbitin uudet ympäristöt.

– Mukana oli paljon laboratorioympäristössä toteutettuja harjoituksia, kuten vastaavanlaisissa koulutuksissa yleensä. Santa Monican järjestämiä koulutuksia on ollut yhteensä viitisen kappaletta ja yksittäisten koulutusten kesto on vaihdellut parista päivästä viiteen päivään", Rouhiainen kuvaa.

Koulutuksiin osallistujat ovat olleet pääasiassa Medbitin järjestelmäasiantuntijoita. Mukana on ollut kaikkiaan noin kymmenen henkilöä. Rouhiainen on tyytyväinen lopputulokseen sekä toteutuksen että koulutusten osalta.

– Olen ollut mukana jokaisessa yhtiön tarjoamassa koulutuksessa, jotka tukevat uusien konesalien ratkaisujen toimintaa, hän sanoo.