Asianajajien täydennyskoulutukset

Asianaja, ylläpidä ammattitaitoa tai erikoistu koulutuksen avulla Asianajajille on tarjolla useita erilaisia täydennyskoulutuksia, joiden tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää asianajajien ammattitaitoa vaativalla ja vastuullisella lakialalla. Asianajajien täydennyskoulutukset ylläpitävät asianajajien ammattitaitoa ja tarjoavat asianajajille mahdollisuuksia erikoistua oman alansa kysymyksiin. Katso alla olevasta listasta asianajajille tarkoitettuja koulutuksia.

Asianajaja on vastuullinen lakialan ammattilainen

Asianajaja on lakialan ammattilainen ja suojattu ammattinimike. Vain Suomen Asianajajaliiton jäsenet saavat käyttää asianajaja-nimikettä.

Asianajajan työnkuvaan kuuluu oikeudenkäyntien hoitaminen sekä oikeudellisten neuvojen antaminen yksityishenkilöille ja eri yhteisöille.

Asianajajan työ on vaativaa ja vastuullista lakialan asiantuntijatyötä ja asianajajien tulee täyttää tietyt vaatimukset. Asianajajat ovat suorittaneet oikeustieteen maisterin tutkinnon (OTM) ja lisäksi asianajajaliiton järjestämän asianajajatutkinnon.

Miksi asianajajan kannattaa osallistua täydennyskoulutukseen?

Asianajajien suorittama ylempi korkeakoulututkinto (OTM) antaa vankat tiedot ja taidot toimia lakialan vaativissa ja haasteellisissa työtehtävissä. Lait eivät kuitenkaan ole suinkaan kiveen kirjoitettuja, vaan uusia lakeja ja lakimuutoksia tehdään jatkuvasti. Asianajajan pitää ymmärtää juridiikan kysymyksiä laajasti, eikä juristi voi eristäytyä muusta yhteiskunnasta.

Erilaiset täydennyskoulutukset auttavat asianajajia pysymään ajantasalla niin yhteiskunnan kuin lakienkin muutoksissa.

Myös asianajajia velvoittavien hyvää asianajajatapaa koskevien ohjeiden mukaan jokaisen asianajajan tulee käyttää 18 tuntia vuodessa itsensä ammatilliseen kehittämiseen. Ja vaikkei työnantaja täydennyskoulutusta vaatisikaan, parantaa täydennyskoulutus työ- ja etenimismahdollisuuksia alalla.

Lisäksi täydennyskoulutukset ovat hyvä keino verkostoitua muiden juridiikan alalla työskentelevien kanssa.

Tarjolla uutta tietoa ja mahdollisuuksia erikoistua

Monet asianajajien täydennyskoulutukset tarjoavat mahdollisuuden erikoistua tietyntyyppisin juridisiin kysymyksiin. Täydennyskoulutusten kirjo on kuitenkin laaja ja koulutuksia on tarjolla monenlaisiin tarpeisiin.

Suomen Asianajajaliitto lukee täydennyskoulutukseksi oikeustieteellinen, muun asianajotoimintaan liittyvän ja ammattieettisen koulutuksen sekä ammattiin liittyvät kieliopinnot ja oikeustieteen alalla tapahtuvan tutkimus-, opetus- tai julkaisutoiminnan. Lisäksi myös oikeustieteellisten ja lainvalmisteluun liittyvien lausuntojen laatiminen voidaan katsoa täydennyskoulutukseksi.

Täydennyskoulutusta etsivälle löytyy siis lukuisia eri vaihtoehtoja. Asianajaja voi esimerkiksi perehtyä tarkemmin immateriaalioikeuksiin, IT-riitoihin, lahjontaan tai vaikkapa uuteen säätiölakiin.

Koulutuksien kesto vaihtelee usein muutamasta tunnista yhteen päivään.

Katso asianajajien täydennyskoulutukset ylempää listasta »

Tutustu muihin juridiikan koulutuksiin tästä »