Kouluttaudu ATEX-säädösten osaajaksi ja takaa työtilojen turvallisuus

Työturvallisuus on keskeistä kaikessa työskentelyssä eikä siitä tule tinkiä. ATEX-koulutukset kouluttavat osallistujat ajantasalle ATEX-säädöksistä, joiden avulla työskentely rähjähdysvaarallisissa tiloissa on turvallista. ATEX-työolosuhdemääräysten ymmärrys on erityisen tärkeää kaikkille räjähdysvaarassa olevissa tiloissa työskenteleville sekä työskentelyn esimiehille ja turvallisuudesta vastaaville henkilöille.

Mikä ATEX?

ATEX-lainsäädännöllä tarkoitetaan niitä säädöksiä, joiden avulla pyritään turvaamaan räjähdysvaarallisten tilojen turvallisuus. ATEX-säädökset koskevat niitä tiloja, joissa työntekijät voivat altistua esimerkiksi räjähdysvaaran synnyttäville kaasuille, nesteille tai pölyille. ATEX-säädökset koskevat ja valvovat myös räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettävien laitteiden turvallisuutta.

ATEX-säädökset koskevat kaikkia työnantajia, joiden työntekijät ovat tekemisissä räjähdysavaaran kanssa, sekä tiloissa työsekenteleviä tai niitä rakentavia ja suunnittelevia. ATEX-säädösten toteutumista valvovat työnsuojeluviranomaiset.

ATEX-koulutukset

ATEX-koulutuksissa keskitytään ATEX-direktiivien käsittelyyn ja siihen, miten ne tulee ottaa huomioon työpaikoilla ja omassa työskentelyssä. Koulutuksissa opitaan esimerkiksi tilaluokittelusta, oikeista laitevalinnoista, tarkastuksista ja kunnossapitotöistä. ATEX-koulutukset kouluttavat huomioimaan työturvallisuuden räjähtysvarallisissa tiloissa ja laitteiden käsittelyssä.

Kuka tarvitsee ATEX-koulutuksen? Koulutuksia löytyy kaikille räjähdysvaarallisten tilojen parissa työskenteleville. On erityisen tärkeää, että esimiehet osaavat luoda työntekijöilleen turvallisen työympäristön, mutta myös esimerkiksi suunnittelijat, urakoitsijat, asentajat ja laitevalmistajat hyötyvät kouluttautumisesta. Koulutuksia löytyy sekä vanhojen tietojen päivittäjille sekä niille, joille ATEX-säädökset ovat toistaiseksi tuntemattomampia. Kouluttautua voi joka etä- tai lähitoteutuksena.

Lähteet: tukes.fi