Lyhyterapia on tehokas tapa pureutua ongelmiin

Terapia mielletään usein vuosia kestäväksi, pitkäksi prosessiksi. Lyhytterapia on kuitenkin lyhytkestoisempaa, matalan kynnyksen mielenterveystyötä. Terapialle asetetaan realistiset tavoitteet, joiden eteen terapiakäynneillä työskennellään. Terapian tuloksellisuutta mitaan oiremittareilla.

Lyhytterapian keinoin voidaan pureutua esimerkiksi uupumukseen, alkavaan masennukseen, ahdistuneisuuteen, uniongelmiin tai ihmissuhdeongelmiin. Lyhytterapia sopii parhaiten tilanteisiin, joissa haasteet eivät ole edenneet vaikeiksi.

Lyhytterapiassa sovelletaan ratkaisukeskeisen psykoterapian menetelmiä

Terapiajakson alussa lyhytterapeutti ja asiakas määrittelevät, mihin teemaan he haluavat terapiassa keskittyä. Lyhytterapia sisältää tyypillisesti 10–20 tapaamiskertaa.

Joskus lyhytterapia voi johtaa pidempään psykoterapiaan, mikäli lyhytterapia ei ole riittävä apukeino työn alla olevien haasteiden selvittämiseen. Lyhytterapian päätteeksi arvioidaan tarvetta mahdolliseen jatkohoitoon.

Lyhytterapiassa sovelletaan yleensä ratkaisukeskeisen psykoterapian menetelmiä, joissa menneisyyteen keskittymisen sijaan syvennytään niiden taitojen kehittämiseen joilla asiakas selviää tilanteessa eteenpäin.

Lyhytterapiassa käytetään terapeuttista keskustelua, avaavia kysymyksiä ja erilaisia toiminnallisia työtapoja. Terapiassa voidaan esimerkiksi oppia säätelemään omia tunteita ja käyttäytymistä.

Kuka voi antaa lyhytterapiaa?

Lyhytterapiaa voi antaa psykoterapeutti tai muu terveydenhuollon ammattilainen (esim. psykologi tai psykiatriaan perehtynyt sairaanhoitaja), joka on suorittanut terapian lisäopintoja.

Lyhytterapia on eri asia kuin lyhytpsykoterapia, jota voi antaa vain psykoterapeutin koulutuksella.

Lähteet: Terveystalo.com, mielipalvelut.fi, hippoterapiaklinikka.fi, komppi.net