Myynnin ammattitutkinnolla osaamista vaativiin myyntitehtäviin

Myynnin ammattitutkinnon suorittajat pääsevät kehittämään taitojaan myynnin ja asiakaspalvelun vaihtelevissa ja monipuolisissa tehtävissä. Tutkinto antaa käytännön keinoja ja osaamista sovellettavaksi vaativiinkin myyntitilanteisiin.

Myynnin ammatitutkinnossa perehdytään muun muassa myynnin ja asiakaspalvelun suunnitteluun ja toteuttamiseen, asiakashankintaan, asiakkuuksien hallintaan, ratkaisumyyntiin, asiakaskokemuksen kehittämiseen, myyntityön tuloksellisuuden arviointiin ja verkkokauppaan myynnin välineenä.

Vuodesta 2019 alkaen myynnin ammattitutkinto on osa liiketoiminnan ammattitutkintoa. Näin ollen opintoihin kuuluu pakollisena osana myös liiketoiminnan opintoja. Myynnin ammattitutkintoon kuuluu myös valinnaisten opintojen kokonaisuus.

Kenelle myynnin ammattitutkinto sopii?

Myynnin ammattitutkinto soveltuu henkilöille, joilta löytyy ainakin muutaman vuoden kokemus käytännön myyntityöstä.

Miksi suorittaa myynnin ammattitutkinto?

Myynnin ammattitutkinto vie myyntiosaamisen uudelle tasolle ja kasvattaa myyjän ammattitaitoa. Tutkinnon suorittanut henkilö voi toimia vastuullisissa työtehtävissä. Myynnin ammattitutkinnon suorittanut voi työssään vastata esimerkiksi

• tuoteryhmästä, palvelukokonaisuudesta tai niiden yhdistelmästä
  • nimetyistä asiakkaista tai asiakkuuksista.

Myynnin ammattitutkinto suoritetaan joustavasti, ja suorittaminen onnistuu myös oman työn ohessa. Tutkinto räätälöidään opiskelijan omien tarpeiden mukaan. Koulutuksen kesto, opintojaksojen sisältö ja kurssien määrä henkilökohtaistetaan huomioiden opiskelijan työkokemus ja opiskelutausta. Usein osan myynnin ammattitutkinnosta voi suorittaa verkko-opintoina.

Millaisia koulutusvaihtoehtoja on myynnin ammattitutkinnosta kiinnostuneelle?

Myynnin ammattitutkinnon järjestämisestä vastaa usein ammattiopisto tai -koulu. Myynnin ammattitutkintoja löytyy eri painopisteillä, esimerkiksi:

• tekninen myynti
  • erikoiskauppa
  • ruokamyynti
  • muotikauppa.

Myös valinnaisilla aineilla voi suunnata omaa erikoistumistaan. Myynnin ammattitutkinnon mahdollisia valinnaisia aineita ovat muun muassa esillepano, projektinhallinta ja asiakashankinta.

Myynnin ammattitutkinnon suorittaminen voi onnistua myös näyttötutkinnolla, ota yhteyttä varteenotettavaan oppilaitokseen!

Lähteet: oph.fi, careeria.fi, sskky.fi