Siivoojan ja siivousalan koulutus - Koulutus.fi

Osaavalle siivoojalle on aina kysyntää

Siivoojan työssä ammattitaito on ensiarvoisen tärkeää. Tehokas työskentely edellyttää säännöllistä osaamisen ylläpitämistä. Tutustu koulutustarjontaan!

Ammattiosaaminen tukee siivoojan työn mielekkyyttä

Moni kuvittelee, että siivoamaan pystyy kuka tahansa. Työtä aliarvostetaan sen helppouden ja arkipäiväisyyden johdosta. Todellisuudessa kouluttautunut siivooja omaa laajan tietopohjan siivouskemikaaleista, työvälineistä, hygieniasta sekä tehokkaista ja työntekijää säästävistä työtavoista. Joissakin työpaikoissa koulutus on edellytys vakituiseen työsuhteeseen ja korkeampaan palkkaan.

Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeätä, että siivoojalla on ajantasainen ammattiosaaminen hallussaan. Tehokas työskentely edellyttää säännöllistä ammattitaidon ylläpitämistä täydennyskoulutuksin tai jollakin vaihtoehtoisella tavalla.

Ammattitutkinto taskuun eri koulutusmuodoilla

Siivoojan tutkintoa voi opiskella ammattikouluissa muutamalla eri linjalla. Laitoshuoltajan ammattitutkinto on yksi vaihtoehto. Kiinteistöpalvelujen ammattitutkinnossa voit erikoistua toimitilahuollon osaajaksi. Myös puhdistuspalvelujen perustutkinto nimikkeellä valmistuu toimitilahuoltajia.

Alalla on saatavilla myös muutama erikoisammattitutkinto: siivousteknikko ja siivoustyönohjaaja.

Siivousalalla kouluttautumiseen on monta väylää: aikuiskoulutus, näyttötutkinto tai oppisopimuskoulutus. Usein myös työnantaja joko järjestää täydennyskoulutuksia tai perehdyttää alaan kattavasti itse. Koulutus takaa usein paremman palkan. Esimerkiksi julkisen puolen työpaikoissa koulutus ja loppuun suoritettu tutkinto ovat usein edellytys vakituisen työpaikan saamiselle.

Erilaiset työtehtävät vaativat monenlaista osaamista

Siivoojan työ on monipuolista. Erityisesti yksityissektorilla työskentelevä siivooja saattaa työskennellä yhden työpäivän aikana lukuisissa erilaisissa tiloissa. Työtehtävät saattavat kuitenkin muuttua monestakin syystä: siirryt nykyisessä työpaikassasi toisiin tehtäviin, tulet uutena työntekijänä alalle tai vaihdat työpaikkaa siivousfirmasta toiseen.

Täydennyskoulutuksesta on apua muun muassa silloin, kun työtehtävät syystä tai toisesta muuttuvat. Uudet työtehtävät saattavat olla vaikeita suorittaa annetun työajan puitteissa, jos osaaminen ei ole hallinnassa. Myös oma fyysinen työasentosi saattaa ollakin väärä uudessa työssä, joten esimerkiksi selkäsi, polvesi tai kätesi saattaa kipeytyä.

Täydennyskouluttautuminen siivousalalla kannattaa monesta syystä. Työtehosi kasvaa ja työn fyysinen kuormitus vähenee.