Tiedonhakukoulutukset

Löydä etsimäsi helpommin

Onko sinulla hankaluuksia löytää etsimiäsi aineistoja tai tietoja? Kuluuko sinulla tuntitolkulla aikaa tiedonhakuun? Kun hallitset tiedonhakuprosessit ja osaat käyttää eri hakukoneita, on oikean tiedon löytäminen helpompaa.

Tiedonhaun ja -hankinnan ei tarvitse olla vaikeaa

Etkö löydä oman alasi aineistoja? Kaipaatko apua hakujen tekemiseen? Kun etsit tietynlaisia aineistoja ja lähdemateriaaleja, on hyvä hallita tiedonhaun eri prosessit. Eri tietokantoihin on omat hakuprosessinsa, mutta tiedonhaun periaatteiden ja perusteiden hallitseminen auttaa sinua löytämään etsimäsi.

Erilaisia painettuja ja elektronisia aineistoja voidaan löytää eri hakukoneita ja tietokantoja käyttämällä. Erityyppisiä aineistoja etsittäessä tulee käyttää eri hakupalveluja, sillä kaikki aineistot eivät löydy samasta paikasta.

Tiedonhakukoulutukset opettavat järjestelmällistä tiedonhakua, jossa erilaisia aineistoja etsitään erilaisia hakuja käyttämällä. Koulutus on oiva tilaisuus tutustua eri hakukoneiden ominaisuuksiin sekä kysyä kouluttajalta opastusta tiedonhakuun ja haastavilta tuntuviin hakuihin.

Tiedonhakukoulutus auttaa löytämään aineiston kuin aineiston

Hyviä tiedonhakutaitoja tarvitaan monella elämän osa-alueella; opinnoissa, työelämässä, erilaisissa projekteissa sekä kehittämistehtävissä.

Oman alansa ammattilainen tuntee alansa keskeiset tiedonlähteet, osaa hakea tietoa tehokkaasti ja järjestelmällisesti sekä kykenee arvioimaan ja hyödyntämään keräämäänsä tietoa.

Jos koet kaipaavasi apua tiedonhakuun, voi kouluttautuminen olla sinulle sopiva vaihtoehto. Ongelmana voi olla esimerkiksi relevantin tiedon poimiminen laajasta aineistosta tai oikean tiedon löytäminen niukalta tuntuvasta tietokannasta. Lisäksi saat vinkkejä siihen, mistä ylipäätään kannattaa lähteä liikkeelle.

Tiedonhakukoulutus perehdyttää hakukoneiden käyttöön

Tiedonhakukoulutukseen osallistuminen on tehokas tapa oppia tiedonhaun menetelmiä ja toimintapoja yhdellä kertaa. Koulutuksissa käytetään tyypillisesti käytännön esimerkkejä, ja koulutus voi syventyä esimerkiksi johonkin konkreettiseen hakutilanteeseen.

Tiedonhaun koulutuksessa voidaan käsitellä esimerkiksi seuraavia aiheita ja taitoja:

• Oikean tiedon paikantaminen ja sen hyödyntäminen
  • Aineistojen lainaaminen
  • Tiedonhaun eri menetelmien hallitseminen
  • Hakusanojen käyttö (esim. fraasihaut, katkaisu- ja jokerimerkkien käyttö)
  • Luotettavan tiedon ja lähteiden tunnistaminen

Kaipaatko henkilökohtaista apua tiedonhankintaan?

Jos avoin tiedonhankinnan kurssi ei tunnu sinulle sopivalta, voit tutustua räätälöityjen koulutusten valikoimaan. Räätälöidyllä tiedonhallinnan kurssilla voidaan syventyä juuri sinua askarruttaviin tiedonhaun ongelmakohtiin sekä vahvistaa aiempaa osaamistasi.

Räätälöidyt koulutukset auttavat jalkauttamaan oppimasi menetelmät osaksi omaa tiedonhakutyötäsi. Koulutuksen sisältö räätälöidään halutessasi käsittelemään juuri niitä aineistoja ja hakukoneita, joiden käytössä sinä tarvitset apua.

Lähteet: helsinki.fi