Viennin koulutuksilla vahvistat yrityksen kilpailukykyisyyttä

Suomi on vientivetoinen maa ja taloutemme on paljolti riippuvainen ulkomaankaupasta ja kansainvälisen talouden kehityksestä. Yritysten vientitoiminnan kehittyminen ja viennissä menestyminen ovat Suomen talouden kannalta elintärkeitä. Merkittäviä viennin kasvattamista tukevia tekijöitä ovat digitalisuus ja sen avaamat mahdollisuudet sekä palveluvienti.

Vientiosaaminen on ajankohtaisempaa kuin koskaan ja viennin asiantuntijoita tarvitaan aina. Osallistumalla viennin koulutuksiin voit syventää osaamistasi tai saada uusia työkaluja vientiprosessin läpiviemiseksi.

Päivitä tietosi viennin käytännöistä ja säännöksistä ajan tasalle

Kansainvälisen kaupan säädöksiä on päivitetty paljon viime vuosina ja viennin parissa työskentelvän olisikin hyvä ajoittain kerrata vientikäytäntöjä ja niihin tulleita muutoksia. Yksi merkittävästi ulkomaankauppaan vaikuttanut tekijä on ollut Brexit eli Iso-Britannian eroaminen EU:sta. Tämän myötä monet yritykset ovatkin aloittaneet viennin myös EU:n ulkopuolelle, jonka myötä myös tarvittavien tietojen ja taitojen määrä on kasvussa.

Vientiin liittyvissä asioissa yksi keskeisistä toimijoista on Tulli ja tämän vuoksi kansainvälisen kaupan parissa työskentelevän tulee olla hyvin perillä erilaisista vientiä koskevista tullisäännöksistä. Toinen keskeinen kokelma erilaisia säännöksiä joka viennin parissa työskentelevän on tunnettava on Kansainvälisen Kauppakamarin ylläpiti Incoterms toimituslausekekokoelma. Incotermsissä määritellään tavaran toimittamiseen sisältyvien velvollisuuksien jakautuminen myyjän ja ostajan välillä esimerkiksi tomitusehtojen ja kuljetusvakuutuksien osalta.

Viennin koulutuksilla täydennät osaamista

Viennin koulutus sopii täydennyskoulutukseksi kansainvälistä kauppaa harjoittavissa yrityksissä työskenteleville ammattilaisille, jotka haluvat kehittää itseään ja täydentää osaamistaan. Useat vientikoulutukset sopivat myös henkilöille, jotka ovat siirtymässä tai kiinnostuneita siirtymään tehtäviin. joissa käsitellään yrityksen vientiprosesseja ja kansainvälisiä toimituksia.

Viennin koulutus voi käsitellä tai sivuta esimerkiksi seuraavia teemoja:

• viennin myyntitaidot
  • kansainvälisen kauppasopimuksen ehdot
  • kansainvälisen kaupan toimitusehdot
  • tullauskäytännöt
  • vientiasiakirjat
  • vastuut ja velvollisuudet
  • remburssit
  • Brexit
  • kuljetusten riskit
  • alkuperäasiat

Koulutusten avulla varmistutaan siitä, että viennin parissa  työskentelevillä on riittävät tiedot ja taidot vientiprosessin läpiviemiseksi. Samalla varmistat sen, että kansainvälistä kauppaa käydään sekä määräysten että molempien osapuolten edun mukaisesti.

Lähteet: valtioneuvosto.fi, suomi.fi, yrittajat.fi