🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

7 painavaa syytä satsata markkinointiin

Listasimme seitsemän painavaa syytä sille, miksi digimarkkinointi kannattaa sisällyttää osaksi markkinointistrategiaa.

7 painavaa syytä satsata markkinointiin

Viimeisten vuosien aikana tapahtunut nopea digitaalinen kehitys on muuttanut tapojamme ostaa, kommunikoida ja etsiä tietoa. Tämä kehitys on myös luonut uusia ja jännittäviä mahdollisuuksia yrityksille ja yksityishenkilöille. Listasimme seitsemän painavaa syytä sille, miksi digimarkkinointi kannattaa sisällyttää osaksi markkinointistrategiaa. 

Olet varmasti kuullut sanonnan: “jos et näy, sinua ei ole olemassa”. Sanonta pätee entistä vahvemmin nykyaikana, kun suuri osa markkinoista ja markkinoinnista on siirtynyt digitaalisille areenoille. 16–89-vuotiaista suomalaisista 93 % kertoo käyttäneensä internetiä viimeisten kolmen kuukauden aikana (lähde: Tilastokeskus). Digitalisaatio asettaa suuria vaatimuksia yrityksille, mutta avaa myös uusia mahdollisuuksia.  

Tässä 7 syytä sille, miksi digimarkkinointiin kannattaa satsata: 

1. Se on kustannustehokasta 💶

Digitaalinen markkinointi vaatii yleensä huomattavasti halvempia investointeja kuin esimerkiksi painetun mainonnan tuottaminen ja jakelu tai mainostaminen radiossa ja televisiossa. Nykypäivänä voit markkinoida organisaatiotanne vaivattomasti sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa, hakukonemarkkinoinnilla tai hakukoneoptimoinnin keinoin, murto-osalla perinteisten markkinointikanavien hinnasta. 

Tarkoittaako tämä sitä, että sinun tulisi hylätä muut markkinointikanavat ja heittää aiempi markkinointistrategiasi romukoppaan? Ei välttämättä, mutta yhdistelemällä eri markkinointikanavia ja -tapoja sekä laittamalla roposesi digimarkkinointiin saat markkinointibudjetistasi irti enemmän. 

2. Tavoitat kohderyhmäsi mobiililaitteella 📱

Tietojen etsiminen Googlesta, sosiaalisen median selailu sekä erilaisten varausten ja ostosten tekeminen verkossa omalla mobiililaitteella ovat kaikki tavanomainen osa nykyarkea.  

Myös sinun kohderyhmäsi ja potentiaaliset asiakkaasi ovat mitä todennäköisimmin verkossa. Jos haluat tavoittaa heidät mobiililaitteella ja tarjota ratkaisuja oikealla hetkellä, sinun on oltava läsnä siellä missä hekin ovat – verkossa. 

3. Voit kohdentaa ja räätälöidä mainoksiasi 📍

Moni yritys ja organisaatio haaveilee siitä, että he voisivat tavoittaa tietyn kohderyhmän tai tietystä palvelusta kiinnostuneet henkilöt tehokkaasti.  

Digimarkkinoinnilla tässä onnistumisella on hyvät todennäköisyydet: voit kohdentaa mainoksesi ja puhutella niissä kohderyhmiäsi suoraan, jolloin viestilläsi on suurempi todennäköisyys tavoittaa juuri sinulle potentiaaliset asiakkaat. 

4. Se antaa mitattavia tuloksia 📏

Kun teet erilaisia mainoskampanjoita, haluat taatusti tietää, miten ne purevat kohderyhmääsi. Digitaalisen markkinoinnin avulla voit seurata markkinointitoimenpiteiden tuloksia ja arvioida kampanjoidesi ja valitsemasi strategian toimivuutta.  

Jokainen toteutettu kampanja voi antaa sinulle hyödyllistä tietoa siitä, miten kohderyhmäsi käyttäytyy ja millaisia tarpeita heillä on. Analysoimalla tuloksia voit hienosäätää markkinointistrategiaasi ja optimoida markkinointisatsauksillasi saamasi tulokset. Kun tiedät, mikä toimii, tiedät myös, mihin kannattaa investoida.

5. Rakennat bränditunnettuutta ⭐

Vahva, positiivisia mielikuvia synnyttävä brändi on valttikortti markkinoilla kuin markkinoilla. Brändi välittää arvosi, tavoitteesi ja tapasi toimia erilaisissa tilanteissa.  

Selkeä, läpinäkyvä ja aktiivinen viestintä digikanavissa auttaa rakentamaan brändiäsi sekä houkuttelemaan uusia asiakkaita ja työntekijöitä. Samalla asiakkaasi saavat mahdollisuuden arvioida brändiäsi sekä levittää tietoa siitä eteenpäin. Hyvin hoidettu ja ystävällinen asiakaspalvelu digikanavissa voi pohjustaa tietäsi menestykseen ja uusille markkinoille. 

6. Voit olla suoraan vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa 🗨️

Nykypäivän markkinointi ei ole pelkästään myyntistrategioita, vaan luottamuksen rakentamista ja vuoropuhelua nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Kun olet läsnä verkossa, sinun ei tarvitse arvailla, mitä kohderyhmäsi ajattelee palveluistasi. Voit kysyä sitä suoraan heiltä ja saada vastauksen.  

Kommenttikentät, somereaktiot ja palautetyökalut auttavat sinua kokoamaan palapelin siitä, mitä asiakkaasi tarvitsevat ja millaisia haasteita heillä on. Samalla voit osoittaa arvostavasti asiakkaitasi ja heiltä saamaasi palautetta. Palautteen avulla voit kehittää palvelujasi ja tuotteitasi entistäkin paremmaksi. 

7. Kilpailijasi tekevät jo niin 🐱‍🏍

Osa kilpailijoistasi hyödyntää taatusti digitaalisen läsnäolon tuomia etuja ja mahdollisuuksia. He ovat jo satsanneet hakukone- ja mobiilioptimointiin sekä käyvät kohderyhmänsä kanssa aktiivista keskustelua erilaisilla foorumeilla, somekanavilla ja palauteväylien kautta. He tekevät kohdennettua digimainontaa ja hyödyntävät markkinoinnin automaatiota sitouttaakseen niin pitkäaikaiset kuin tuoreimmatkin asiakkaansa.  

Jos haluat auttaa kohderyhmääsi löytämään palvelujesi ja tuotteidesi äärelle, digimarkkinointiin investoiminen on kannattava peliliike. 

Kaipaatko lisätietoa digimarkkinoinnista tai
haluat syventyä johonkin sen osa-alueeseen?

Löydä digimarkkinoinnin koulutuksesi

 

Kuvassa Emma Niemi

Emma Niemi

Communications Manager (Näytä lisää)

Mainokset