Opi seuraamaan työsi tuloksia Google Analyticsilla

Mies opettelee Google Analyticsin käyttöä.

Millaisia tuloksia mainoksesi todella tuottavat? Kuinka monta käyntiä verkkosivustollasi on keskimäärin päivässä? Google Analytics on tehokas tapa analysoida, miten yrityksesi sivut pärjäävät ja missä on vielä parannettavaa.

Google Analytics on kattava työkalu. Vaatii kuitenkin harjoittelua, että oppii käyttämään Google Analyticsia parhaalla mahdollisella tavalla. Saatavillasi on monenlaisia tilastoja, eikä ole välttämättä helppoa tunnistaa, mistä kaikista on hyötyä juuri sinulle. Jos aloittaminen tuntuu monimutkaiselta, kannattaa aloittaa Google Analytics -peruskurssilta ja uppoutua työkalun ominaisuuksiin sekä liikenteen ja tulosten analysointiin ammattilaisen johdolla.

Haluan löytää Google Analytics-koulutuksen

Mikä on Google Analytics?

Google Analytics on täydellinen valinta sinulle, joka haluat paljon tietoa tuotteestasi tai yrityksestäsi. Se auttaa hallitsemaan paremmin sivustosi liikennettä ja sen tuottamia tuloksia.

Google Analytics on ilmainen työkalu, jonka avulla voit analysoida sivustosi toimintaa. Google Analyticsista on kaksi eri versiota; Universal Analytics ja Google Analytics 4, tuttavallisemmin GA4.

Universal Analytics on työkalun vanhempi versio. GA4 julkaistiin lokakuussa 2020, ja 1.7.2023 Google lopettaa datan keräämisen Universal Analytics-työkaluun. Jatkossa GA4 on siis se työkalu, jolla voit jatkaa datan keräämistä ja sen seurantaa.

Aloita Google Analyticsilla

Google Analytics -tilin perustamiseksi tarvitset ensimmäiseksi Google-tilin. Kun olet avannut Google Analytics -sivun, seuraa ohjeita uuden tilin luomiseksi ja asetusten määrittämiseksi. Sen jälkeen voit luoda seurantakoodin ja sijoittaa sen verkkosivustollesi, ja pääset aloittamaan tietojen keräämisen vierailijoistasi.

Mikäli kaipaat apua tilin luomisessa tai Google Analyticsin käytössä, tarjolla on runsaasti koulutuksia ja tukea.

Google Analyticsin mittarit ja mitä ne tarkoittavat

Istunnot (Sessions)

Istunnot viittaavat vierailijoiden määrään – sekä toistuviin että yksilöllisiin, tietyn ajanjakson aikana.

Käyttäjät (Users)

Niiden käyttäjien määrä, jotka ovat vierailleet sivullasi vähintään kerran tietyn ajanjakson aikana.

Uudet käyttäjät (New users)

Niiden käyttäjien määrä, jotka vierailevat sivulla ensimmäistä kertaa tietyn ajanjakson aikana.

Poistumisprosentti (Bounce rate)

Välitön poistumisprosentti on niiden vierailijoiden prosenttiosuus, jotka saapuvat sivulle ja poistuvat sieltä ilman minkäänlaista vuorovaikutusta.

Sivu/istunnot (Page/Sessions)

Kuinka monella sivullasi käyttäjä vierailee keskimäärin.

Keskimääräinen istunnon kesto (Average Session Duration)

Keskimääräinen aika, jonka käyttäjä vierailee sivullasi.

Google Analytics -koulutus

Google Analyticsissa voit tehdä paljon, mutta sen taitaminen ei ole kovin helppoa. Ohjelman täyden potentiaalin hyödyntämiseksi kannattaa suorittaa omalle tasolle sopiva Google Analytics -kurssi.

Koulutuksen käytyäsi osaat jäsennellä tilisi tietoja sekä löydät helposti etsimäsi tiedot ja pystyt käyttämään niitä. Google Analytics -koulutuksen tyypillisiä sisältöjä ovat tärkeimmät käsitteet, tulosten mittaaminen, liikenteen analysointi ja tilastojen suodattaminen. Opit myös selvittämään, mitkä sivustosi sivut toimivat parhaiten ja ovat liiketoiminnallesi arvokkaimpia.

Tutustu Google Analytics –koulutuksiin

Lähde: support.google.com

Usein kysyttyä

• Google Analytics on Googlen tarjoama työkalu, joka on tarkoitettu verkkosivujen kävijäseurantaan.

• Analytiikan avulla saadaan laajasti tietoa mm. verkkosivujen kävijöiden määrästä, vierailujen kestosta ja esimerkiksi suosituimmista sivuista. Analytiikka auttaa myös selvittämään markkinoinnin toimenpiteiden toimivuutta sekä antaa eväitä verkkosivujen kehittämiseen.

• Google Analyticsissa on eri vaihtoehtoja kävijävirran mittaamiseen ja markkinoinnin tehokkuuden määrittämiseen. Google analyticsissä voi mitata mm seuraavia asioita;  käyttäjät, katselukerrat, ostokset, istunnot, istuntoon/liikenteeseen perustuvat hankintamittarit, konversiot, välitön poistuminen prosenteissa ja tapahtumien määrä.

Kuvassa koulutus.fi:n sisältötiimi

koulutus.fi:n sisältötiimi