Kirjanpitokoulutus

Hallitse kirjanpidon koukerot. Kun henkilöstön kirjanpidon perusteet ovat hallussa, helpottuu vuorovaikutus taloushallinnon ja liiketoiminnan välillä. Tutustu kirjanpitokoulutuksiin!
Suodata
Koulutusala
Toteutustapa
Koulutustyyppi
Näytä kaikki suodattimet

Suositut koulutusalat

Suositut sijainnit

Opiskelijakokemukset

Kirjanpitokoulutus

Kirjanpitokoulutuksia on tarjolla eri tasoisia: peruskursseja sekä jatkokursseja. Lisäksi koulutuksia järjestetään tiettyjen rajattujen aiheiden ympärille, kuten esimerkiksi arvonlisäverotus, kuukausittaiset kirjaukset sekä tase ja tuloslaskelma.

Kirjanpidon perustasoinen koulutus

Kirjanpidon perusteet / Kirjanpidon ajokortti / Kirjanpidon tehostartti

Kirjanpidon perustason koulutus on suunnattu peruskirjanpitotaitoja tarvitseville ja niistä kiinnostuneille. Koulutus voi olla nimeltään esimerkiksi Kirjanpidon perusteet, Kirjanpidon ajokortti tai Kirjanpidon tehostartti. Kirjanpidon koulutuksia on tarjolla lähiopetuksena ja itsenäisinä verkkokursseina.

Kirjanpidon perustason koulutus johdattaa sinut kirjanpidon keskeisimpiin asioihin. Saat valmiudet peruskirjanpidosta sekä riittävät tiedot informaation hyödyntämiseen liiketoiminnassa.

Kirjanpidon perustasoisen koulutuksen jälkeen osaat kirjata kirjanpidossa tavanomaiset liiketapahtumat oikeaoppisesti sekä tulkita tuloslaskelman ja taseen sisältöä tavanomaisten liiketapahtumien laajuudessa.

Kirjanpidon perustason koulutuksessa käsitellään useimmiten seuraavia aiheita:

• kirjanpito yritystoiminnassa
  • kirjanpitäjän vastuu
  • kirjanpitolain asettamat vaatimukset tositteille
  • liikekirjanpidon peruskäsitteet
  • tiliryhmät
  • kirjaussäännöt ja -perusteet
  • tositteet
  • arvonlisäveron käsittely kirjanpidossa
  • tuloslaskelman ja taseen läpikäynti
  • kuukausijaksotukset
  • tuloslaskelman ja taseen rakentuminen kirjanpidollisesti
  • esimerkkiyrityksen tuloslaskelman ja taseen analysointi.

Kirjanpidon jatkokoulutus

Kirjanpidon jatkokurssi / Kirjanpidon tehotreenit

Kirjanpidon jatkokoulutus sopii sinulle, joka hallitset jo kirjanpidon perusteet. Jatkokoulutus voi olla nimeltään esimerkiksi Kirjanpidon jatkokurssi, Kirjanpidon tehotreeni tai Kirjanpidon erityistilanteet. Kirjanpidon jatkokoulutuksia on tarjolla lähiopetuksena ja itsenäisinä verkkokursseina.

Kirjanpidon jatkokoulutuksen avulla syvennät ja päivität osaamistasi työelämän tarpeisiin. Kirjanpidon jatkokoulutuksessa käsitellään esimerkiksi seuraavia aiheita:

• tilinpäätöksen työvaiheet
  • Kilan yleisohjeet
  • tulojen ja menojen jaksottaminen
  • varojen ja velkojen arvostaminen ja tuloslaskelma- ja tasekaavat
  • liitetiedot ja rahoituslaskelmat
  • tilinpäätösasiakirjat
  • toimintakertomuksen rekisteröinti
  • tilinpäätöstä säätelevään lainsäädäntö
  • kirjanpidon erityistilanteet:
    • varaston arvo ja varaston muutos
    • kiinteiden kulujen sisällyttäminen hankintamenoon
    • leasing ja factoring
    • osamaksukauppa
    • arvonlisäveron erityispiirteitä
    • marginaaliverotus
    • käyttöomaisuuskirjanpito ja poistot
    • pysyvien vastaavien myynti
    • otto omaan käyttöön
    • omaisuus ja pääomaerien arvostus/arvonalennus.

Kirjanpitäjän tutkinto

Pidempi, kirjanpitäjän tutkintokoulutus soveltuu sinulle, joka

• toimit taloushallinnon tehtävissä
  • tarvitset kirjanpitotaitoja työssäsi
  • olet esimerkiksi reskontranhoitaja, taloushallinnon assistentti, kirjanpitäjä tai yrittäjä.

Kirjanpitäjän tutkintoon johtava koulutus tutustuttaa sinut sähköiseen taloushallintoon ja reskontroihin, peruskirjanpitoon sekä tilinpäätökseen. Kirjanpitäjän koulutuksen jälkeen hallitset reskontrat ja juoksevan kirjanpidon, osaat laatia tilinpäätöksen ja osaat hyödyntää sähköisen taloushallinnon työkaluja.

Lähteet: Suomen Yrittäjäopisto, Kauppakamarin koulutus, YritysAkatemia