Lähihoitaja työskentelee monipuolisissa ja ihmisläheisissä tehtävissä

Lähihoitajaksi kutsutaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanutta, joka voi työskennellä esimerkiksi

• käytännön hoito- ja hoivatyössä
  • kasvatuksen
  • kuntoutuksen tai
  • asiakaspalvelutehtävien parissa.

Lähihoitaja on hyvin monipuolinen ja ihmisläheinen ammatti, joka edellyttää niin hyviä sosiaalisia taitoja kuin vastuun ottamista ja itsenäistä työskentelyotettakin.

Lähihoitaja voi työskennellä niin alan laitoksissa, itsenäisenä ammatinharjoittajana kuin ulkomaillakin

Lähihoitajakoulutus antaa perustiedot sosiaali- ja terveysalasta sekä sen tarjoamista palveluista ja asemasta yhteiskunnasta sekä erikoistumismahdollisuuden jollekin tietylle alan osa-alueelle.

Lähihoitaja voi päivittäisessä työssään työskennellä esimerkiksi asiakkaan kotona, sairaalassa, terveyskeskuksessa, päiväkodissa, hoitolaitoksessa tai ambulanssissa. Myös ulkomailla työskentely tai yrittäjyys on mahdollista!

Lähihoitajan koulutus antaa yleisen pätevyyden ammattikorkeakouluopintoihin ja valmiudet opiskella yliopistossa.

Koulutus tarjoaa mahdollisuudet erikoistua oman mielenkiinnon mukaan

Yleisen koulutuksen tavoitteena on opettaa oppimisen ja tiedonhankinnan taitoa, sosiaali- ja terveysalan ammattien yhteiskunnallisen perustan ja ammattietiikan hallintaa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän tuntemista. Koulutus pyrkii myös antamaan hyvät vuorovaikutustaidot sekä opettaa tukemaan potilaan tai asiakkaan kasvua. Lähihoitajan koulutus sisältää erilaisia erikoistumismahdollisuuksia omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Lähihoitaja voi erikoistua esimerkiksi:

• ensihoidon koulutusohjelmasta
  • kuntoutuksen koulutusohjelmasta
  • lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelmasta
  • mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelmasta
  • sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta
  • suun ja hampaiden hoidon koulutusohjelmasta
  • vammaistyön koulutusohjelmasta
  • vanhustyön koulutusohjelmasta

Myös oppisopimuksella voi opiskella lähihoitajaksi

Voit suorittaa osaamisalaopintoja oppisopimuksella. Oppisopimus edellyttää työsuhdetta, sillä pääosa oppimisesta tapahtuu työpaikalla. Jos oppisopimus kiinnostaa, hankit itse sopivan työpaikan tai sovit oppisopimuksen suorittamisesta nykyisen työnantajasi kanssa.