Mobiililaitteiden käytön koulutukset

Peukalo keskellä kämmentä?

Mobiililaitteita käytetään sujuvasti osana liikkuvaa työtä. Ne on helppo pitää matkassa mukana, mutta miten niiden käytöstä saisi parhaan hyödyn irti? Ota laitteiden ominaisuudet ja toiminnot haltuun!

Mobiililaitteiden käytön koulutus auttaa tehostamaan työtä

Erilaisista mobiililaitteista, kuten älypuhelimista ja tablettitietokoneista on tullut erottamaton osa arki- ja työkäyttäytymistämme. Mobiililaitteet voivat tukea työntekoa tehokkaasti ja helpottaa liikkuvan työn tekemistä. Mobiililaitteen kautta onnistuvat työnteolle keskeiset toiminnot, kuten sähköpostien lukeminen ja kirjoittaminen sekä kalenterin hallinnointi.

Jotta työnteko sujuisi jouhevasti mobiililaitteiden avulla, on laitteiden eri ominaisuudet ja niille ominaiset piirteet hyvä ymmärtää ja ottaa haltuun. Mobiililaitteiden käytön koulutuksissa voidaan keskittyä esimerkiksi tietyn laitteen tai sen tiettyjen ominaisuuksien hyödyntämiseen.

Mobiililaitteiden käyttö sujuvaksi osaksi työtä

Nykyajan älypuhelimet ja muut mobiililaitteet ovat paljon muutakin kuin soittamista ja viestittelyä varten. Ajan hermolla pysyminen edellyttää usein uusimpiin laitteisiin ja sovelluksiin tutustumista.

Mobiililaitteille on paljon erilaisia sovelluksia, jotka on luotu helpottamaan laitteiden käyttöä ja erilaisten asioiden ja tietojen jäsentelyä. Mikäli kaipaat apua eri ominaisuuksien ja työkäyttöön soveltuvien sovellusten käytössä, on mobiililaitteiden käytön koulutus tehokas tapa perehtyä aiheeseen ja hyödyntää asiantuntijoiden kokemuksia ja osaamista.

Miksi osallistua mobiililaitteiden käytön koulutukseen?

Ilman asianmukaista syventymistä mobiililaitteiden eri ominaisuuksiin voi yksinkertaistenkin toimintojen suorittamiseen kulua liikaa aikaa arjessa. Yksittäisen sovelluksen käyttö voi tuntua vaikealta tai pöytäkonetta paljon pienempi laite haastavalta esimerkiksi muistiinpanoja tehdessä.

Mobiililaitteiden käyttö tarjoaa kuitenkin monia uusia mahdollisuuksia. Tärkeimpänä etuna on mobiililaitteiden keveys ja koko – niitä on helppo kantaa mukana erilaisissa kulkuvälineissä ja tilaisuuksissa. Mobiililaitteen ei kuitenkaan tule olla häiriötekijä työn tekemiselle, vaan nimenomaan sen apuväline.

Millaisia asioita mobiililaitteiden käytön koulutuksessa voidaan käsitellä?

Mobiililaitteiden käytön koulutuksessa voidaan käsitellä esimerkiksi seuraavia laitteiden toimintoja / ominaisuuksia:

• Käyttöjärjestelmä ja sen perusominaisuudet
  • Mobiililaitteen asetukset
  • Sovellusten lataaminen ja niiden käyttö
  • Pilvipalvelun käyttöönotto
  • Sähköpostin ja kalenterin käyttöönotto
  • Mobiililaitteen tiedostojen varmuuskopiointi
  • Muistiinpanojen tekeminen laitteella
  • Sosiaalisen median sovellukset ja niiden käyttö
  • Mobiililaitteiden hyödyntäminen esitystilanteissa

Lähteet: oph.fi (Opetushallitus), Amiedu.fi