Projektin omistaja

Projektin omistajalla taloudellinen vastuu projektista

Alta löytyy tietoa projektin omistajan tehtävien koulutuksista työelämää varten. Saat lisätietoa kurssista täyttämällä yhteydenottopyyntölomakkeen koulutussivun alalaidassa. Tämän jälkeen koulutuksentarjoaja ottaa sinuun yhteyttä. Palvelu on maksuton. Etkö löydä etsimääsi? Ota yhteyttä:  info@koulutus.fi.

Projektin omistaja -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Projektin omistaja välttämätön osa projektia

Jokaisella projektilla on aina omistaja. Projektin omistaja on olennaisessa roolissa projektin suorittamisessa, sillä ilman omistajaa ei ole projektia. Projektin omistaja maksaa projektin kustannukset, mutta hänellä on myös valtuudet määrittää viime kädessä projektin tavoitteet.

Projektin omistajalla taloudellinen vastuu

Projektin voi omistaa sisäinen sponsori tai hän voi myös olla yrityksen ulkopuolinen omistaja, eli tilaaja tai asiakas. Omistajan vastuulla on projektin onnistuminen taloudelliselta näkökannalta, ja hän toimii myös yleensä projektin ohjausryhmän puheenjohtajana. Projektin omistaja hyväksyy projektin tuloksen, sekä huolehtii sen vastaanotosta sekä käyttöönoton kustannuksista ja toimeenpanosta.

Kuka on projektin omistaja?

Omistajan määritteleminen ja nimeäminen projektille ei ole aina helppoa. Usein mutkattomampaa on koota projektin ohjausryhmä, jolloin kuitenkin todellinen vastuunottaja jää helposti löytymättä. Omistajan nimeäminen on kuitenkin ensisijainen asia projektia alullepanossa, ja se avaa myös usein ovet onnistuneen projektin luomiselle.

Projektin omistajan määritelmiä on useita, ja monesti ne helpottavat omistajan tunnistamista. Projektin varsinainen omistaja voidaan määritellä kuitenkin henkilöksi, joka projektipäällikön toimiessa ikään kuin osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajana toimii vastaavasti toimitusjohtajana. Muita omistajia voivat olla esimerkiksi liiketoimintaomistaja tai idean, resurssien tai projektin operatiivinen omistaja.

Koulutuksella onnistunutta projektin omistamista

Projektin omistajan tulee osata vetää ohjausryhmäänsä tehokkaasti ja saada se toimimaan oikeiden projektinjohtamisen toimintamallien mukaisesti. Projektin omistajuuteen perehdyttävien koulutusten avulla on mahdollista selventää omistajan roolia projektissa, kehittää toimivia työmalleja mahdollisimman hyvien tulosten saavuttamiseksi ja hahmotella onnistuneen projektin vetämisen edellytyksiä.