Työturvallisuuskortti hanskaan Tampereella

Tampere tunnetaan Suomen ensimmäisenä teollisuuskaupunkina, ja kaupungista ja sen lähialueilta löytyy yhä paljon teollisuus- ja rakennusalan työpaikkoja. Vaikka työturvallisuuskortin suorittaminen on vapaaehtoista, moni yritys edellyttää sitä kaikilta työntekijöiltään. Monesti korttia kysytään tai vaaditaan jo alan työpaikkailmoituksissa.

Myös pienille yrityksille on tärkeää, että henkilöstöltä löytyy työturvallisuuskortti, koska monet isommat alan yritykset vaativat sitä myös kaikkien alihankkijoidensa työntekijöiltä.

Moni koulutusyritys järjestää päivän mittaisia intensiivikursseja, joiden aikana henkilöstön työturvallisuusosaamisen pystyy päivittämään ajan tasalle.

Yritykset myös järjestävät tilauksesta asiakaskohtaisia koulutuspäiviä, jolloin koko henkilöstö pystyy tarvittaessa suorittamaan kortin yhdellä kertaa yrityksen omissa toimitiloissa. Kun korttikokeen on suorittanut hyväksytysti, työturvallisuuskortti pysyy voimassa viisi vuotta.

Tampereen seudulla työturvallisuuskoulutusta järjestetään viikoittain

Työturvallisuuskortti on todistus siitä, että työntekijä on saanut peruskoulutuksen työturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Todistus on valtakunnallisesti tunnettu ja kertoo, että työntekijä hallitsee ammatissaan työturvallisuuteen liittyvät asiat ja riskit. Kortin suorittaminen on vapaaehtoista, mutta varsinkin monet suuret teollisuus- ja rakennusalan yritykset edellyttävät sitä omilta ja alihankkijayritystenkin työntekijöiltä.

Etenkin teollisuuden ja rakennusalan työpaikoilla ja työmailla on monesti väkeä useasta eri yrityksestä. Työturvallisuuskorttikoulutuksen tavoitteena on parantaa työturvallisuutta kehittämällä käytännön yhteistoimintaa tällaisissa tilanteissa.

Koulutuksella pyritään vähentämään työtapaturmia ja vaaratilanteita sekä tarjoamaan koulutettaville tietoa riskienhallinnasta ja vaarojen tunnistamisesta käytännön työssä.

Tampereella ja lähialueilla työturvallisuuskorttikoulutusta järjestävät aikuiskoulutuskeskukset, opistot sekä yksityiset turva- ja koulutusalan yritykset.

Korttikoetta edeltää yleensä päivän mittainen koulutustilaisuus. Itse koe koostuu pääsääntöisesti väittämistä tai monivalintakysymyksistä, joista on vastattava oikein vähintään 75 prosenttiin.