Näin myyt julkiselle sektorille
![Kauppakamarin Koulutus Kauppakamarin Koulutus](https://img.emg-services.net/institutes/institute10899/k24-koulutus.fi-yleisbanneri-png.png)
Käytännön vinkkejä tarjouskilpailuissa menestymiseen!
Suomen julkisen sektorin vuosittaiset hankinnat ovat arvoltaan yli 30 miljardia euroa. Ne voivat tarjota yritykselle hyvinkin merkittävää liiketoimintaa, joten kannattaa selvittää, mitä oman osuuden saaminen tästä kakusta edellyttää. Markkinoilla toimiminen ei ole rakettitiedettä, mutta aidosti menestyäkseen niiden erityispiirteet on syytä huomioida.
Tilaisuudessa kuulet:
- Miksi myyntityö on tärkeää myös julkiselle sektorille myymisessä
- Miten oma yrityksesi voi toimia proaktiivisesti julkisten hankintojen markkinoilla
- Mitä rajoituksia ja mahdollisuuksia hankintalaki tarjoaa yritykselle
- Miten rakennat julkisilla markkinoilla menestyvän myyntiorganisaation
- Kuinka kannattaa toimia kilpailutusprosessin eri vaiheissa ja miten parannat voittomahdollisuuksiasi kilpailutuksissa?
Yrityksen pitää tuntea hankintalain perusperiaatteet ja sen muutokset, mutta se ei yksin riitä menestykseen. Lisäksi tarvitaan määrätietoista ja suunnitelmallista myyntityötä. Jos ensimmäinen havahtuminen tapahtuu silloin, kun tarjouspyyntö julkaistaan, ollaan usein jo auttamattomasti myöhässä.
Kuten "normaalissa" kaupankäynnissäkin, myös julkisten hankintojen markkinoilla proaktiivisuus yleensä palkitaan. On paljon asioita, joihin yritys voi vaikuttaa myynnin ja markkinoinnin keinoin – kunhan se huomioi markkinoiden erityspiirteet. Haasteita tuovat mm. kilpailutusaikataulujen rajoitukset aktiviteettien ajoitukseen, asiakaskunnan monimuotoisuus ja -portaisuus sekä erityistä tarkkuutta vaativa tarjousprosessi.
Kurssilla julkisiin hankintoihin paneudutaan nimenomaan yrityksen näkökulmasta. Siinä käydään läpi, kuinka hankintalaki vaikuttaa yrityksen toimintamahdollisuuksiin ja kuinka siihen tulleet muutokset kannattaa huomioida omassa toiminnassaan. Kurssi kannustaa yrityksiä ottamaan entistä aktiivisemman roolin ja antaa työkaluja julkisilla markkinoilla menestymiseen. Koulutus sopii sekä markkinoille aikoville että siellä jonkin aikaa toimineille yrityksille toimialasta riippumatta
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Koulutus sopii sekä julkisille markkinoille aikoville että siellä jonkin aikaa toimineille yrityksille toimialasta riippumatta.
Aikataulu
8.45
Aamupalatarjoilu lähiosallistujille
9.00
Etäosallistujien yhteyden avaus
9.15
Tervetuloa!
Janne Kettunen, Helsingin seudun kauppakamari
9.20
Pystytkö hyödyntämään julkisten hankintojen myyntipotentiaalin?
- julkisten hankintojen hyvät ja huonot puolet yrityksen kannalta
- mahdollistavatko yrityksesi resurssit menestymisen julkisilla markkinoilla
- onko tuotteellasi riittävästi kilpailuetua voittaaksesi
10.30
Tauko
10.45
Mitä rajoituksia ja mahdollisuuksia hankintalaki ja sen muutokset tuovat yritykselle?
- hankintalain keskeiset kohdat
- hankintamenettelyjen erot yrityksen kannalta
- yrityksen toimintamahdollisuudet hankintaprosessin eri vaiheissa
12.00
Lounastauko
12.45
Miten parannat voittomahdollisuuksiasi kilpailutuksissa?
- miten vaikutat tarjouspyynnön sisältöön
- tarjouksen laadinta - tiedettä ja taidetta
- toimintavaihtoehdot kilpailutuksen ratkettua
14.15
Tauko
14.30
Miksi proaktiivisuus kannattaa myös julkisille asiakkaille myynnissä?
- monimuotoinen asiakaskunta ja sen haltuunotto
- aktiivinen myyntityö lisää menestysmahdollisuuksiasi
- näin rakennat julkisilla markkinoilla menestyvän myyntiorganisaation
Tilaisuuden kouluttajana toimii johtava yritysasiantuntija, KTMHarri KoskinenLiikkeenjohdon Asiantuntijakeskuksesta.
16.00
Tilaisuus päättyy
Kouluttaja
Johtava yritysasiantuntija, KTM Harri Koskinen, Liikkeenjohdon Asiantuntijakeskus
Kustannukset
JÄSENETUHINTA 590,00 € (+alv 24 %)
HINTA 790,00 € (+alv 24 %)
Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja ohjelmaan merkityt tarjoilut.
Kauppakamarin Koulutus somessa
Ota yhteyttä
![Kauppakamarin Koulutus](http://img.emg-services.net/institutes/institute10899/logos/logo.png)
Suomen monipuolisin ajankohtaiskouluttaja
Helsingin seudun kauppakamari järjestää vuosittain noin 250 ajankohtais- ja täydennyskoulutusta. Monipuolisesta tarjonnasta löydät vaihtoehtoja koko henkilöstölle. Aiheita ovat muun muassa johtaminen ja esimiestyö, henkilöstö- ja taloushallinto, myynti, markkinointi ja viestintä sekä julkiset palvelut ja juridiikka. Koulutusten pituudet vaihtelevat brunssiseminaareista laajempiin valmennuskokonaisuuksiin...
Lue lisää kouluttajasta Kauppakamarin Koulutus ja katso koulutustarjonta täältä