9 taloustermiä, jotka sinun tulisi tuntea

Tunnetko talouden perustermit? Pieni muistinvirkistys on aina paikallaan! Katso listamme ja kerrytä tietouttasi.

Tunnetko nämä taloustermit?

Aiheuttavatko taloustermit pientä epävarmuutta? Tarkemmin asiaa punnitessasi huomaat, ettet ehkä osaisi selventää, mitä ne karhumarkkinat oikeastaan tarkoittavat tai mikä CAPM on. Jotta luovisit sutjakkaasti keskustelussa kuin keskustelussa ja voisit luottaa tietouteesi, on tärkeää tuntea talouden käsitteistöä. Opettele ainakin nämä tärpit!

Nettovarallisuus

Aloitetaan helpolla. Olet varmasti kuullut talousasiantuntijoiden keskustelevan organisaation nettovarallisuudesta tai siitä, mitä toimenpiteitä tulisi tehdä, jotta nettovarallisuuden kasvu varmistettaisiin. Todellisuudessa ja yksinkertaisuudessaan nettovarallisuudella tarkoitetaan eroa koko varallisuuden ja sen välillä, kuinka paljon organisaatiolla tai yksilöllä on velkaa.

Positiivinen nettovarallisuus osoittaa hyvää ja tervettä taloudellista tilannetta kun taas negatiivinen nettovarallisuus tarkoittaa, että yritys tuottaa tappiota.

Inflaatio

Yleisesti ottaen inflaatio tarkoittaa tavaroiden ja palvelujen hintojen jatkuvaa kasvua. Ammattilaisten on syytä pitää silmällä sitä, lisääntyvätkö heidän tulonsa suhteessa tavaroiden ja palveluiden hintojen nousuun.

Likviditeetti

Tämä yksinkertainen termi kertoo, kuinka helposti omaisuutesi on realisoitavissa eli mitä rahataloudellista arvoa omaisuutesi tuottaa, jos se myytäisiin tänään. Yrityksillä on yleisesti ottaen oltava hyvä likviditeetti, koska velkojat voivat periaatteessa vaatia saataviaan takaisin milloin tahansa.

Härkämarkkina

Olet saattanut kuulla tämän ilmaisun yhteydessä jos toisessa, ja olet jo ehtinyt kyseenalaistamaan koko koulutushistoriasi. No, härkämarkkina on yksinkertaisuudessaan markkinatilannetta kuvaava termi. Härkämarkkinasta voidaan puhua kun nousukausi on kestänyt pitkään.

Karhumarkkina

Tämä on härkämarkkinan vastakohta ja tarkoittaa, että markkinat ovat laskussa ja laskua on kestänyt pitkään. Tunnusmerkkejä ovat korkea työttömyys, osakekurssien lasku ja laskusuhdanne. Markkinat liikkuvat jatkuvasti härkä- ja karhuaseman välillä talouden dynaamisen luonteen vuoksi.

Riskinsietokyky

Riskitoleranssi kuvastaa, kuinka aggressiivisella lähestymistavalla henkilö voi sijoittaa. Kyseessä on siis henkilökohtainen ominaisuus. Riskinsietokyky osoittaa sijoittajan kyvyn reagoida talouden suhdannevaihteluihin. Jos otat toleranssiisi nähden liian suurta riskiä sijoittajana, saatat hätiköidä ja myydä osakkeesi liian aikaisin lisätappioiden pelossa ja menettää tuoton verrattuna siihen, että olisit rauhassa odottanut sijoituksensa jälleen kääntyvän nousuun.

Riskinsietokyky tulee erottaa riskinkantokyvystä, joka on konkreettisesti se taloudellinen seuraamus, joka riskin toteutumisella olisi sijoittajalle.

Varojen hajauttaminen

Tämä on yksi yleisimmistä käsitteistä, joita talouden ammattilaiset käyttävät riippumatta siitä, millä sektorilla he työskentelevät. Varojen jakaminen määrittelee määrän ja tyypin, johon ihmiset sijoittavat eli mitä he sisällyvät sijoitussalkkuunsa.

Hajauttaminen on pohjimmiltaan sijoitusstrategia, jossa hyödynnetään nykyisiä varoja ja analysoidaan kannattavimpia sijoitusratkaisuja ottaen huomioon monet muut tekijät, kuten sijoittajan riskinsietokyky, tavoitteet ja sijoitusaika.

Korkoa korolle

Tämä termi tarkoittaa, mitä sen nimikin jo osittain kertoo, eli jo kertynyt korko kasvaa korkoa, jolloin sijoitusten tuotot kasvavat korkoa alkuperäisen pääoman lisäksi. Korkoa korolle -ilmiö saa lainat ja talletukset kasvamaan nopeammin kuin yksinkertainen korko.

Käyttöomaisuuden hinnoittelumalli (CAPM)

Tätä mallia käyttävät useimmiten yritykset kuvaamaan odotettujen tuottojen ja riskien välistä suhdetta, jota käytetään riskialttiiden arvopapereiden hinnoittelussa. Toisin sanoen, hinnoittelumallilla voi laskea arvopaperin odotetun tuottoasteen.

CAPM indikoi sijoittajien arvopaperilta vaatimaa pitkän aikavälin keskimääräistä tuottoa. Teorian mukaan erittäin pitkällä aikavälillä mallin mukainen tuotto on keskimäärin sama kuin todellinen tuotto.

Talouskäsitteiden hallinta on valttia niin pienissä kuin suuremmissa yrityksissä, lähes alalla kuin alalla, joten ajan tasalla pysyminen kannattaa! Haluatko kehittää taitojasi rahoitusalalla?

Katso rahoitusalan koulutukset

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: