6 johtamistyyliä – ja miten niitä tulisi käyttää

Tiedätkö, millainen on oma johtamistyylisi? Tutustu kuuteen tyypilliseen johtamistapaan ja opi soveltamaan eri tyylejä osaksi johtajuuttasi!

Shakkinappulat laudalla

Hyvä johtaja on tilannetajuinen ja kykenevä mukauttamaan tapaansa johtaa. Jotkin tilanteet työyhteisössä vaativat voimakasta ja päättäväistä johtajaa, ja toisinaan johtajan täytyy keskittyä esimerkiksi rohkaisevaan viestintään. Oletko pysähtynyt miettimään omaa johtamistyyliäsi tai pohtinut vaihtoehtoisia johtamisen tapoja? Luodaksesi onnistunutta, kauaskantoista johtajuutta, tarvitset sopeutumiskykyä ja erilaisiin rooleihin heittäytymistä tilanteen niin vaatiessa.

Harvard Business Reviewin julkaisemassa tutkimuksessa löydettiin kuusi tavanomaista johtamistapaa tarkastelemalla kolmen tuhannen johtajan työskentelyä. Tässä artikkelissa pääset tutustumaan näihin tyyleihin ja oppimaan milloin niitä tulisi käyttää, miten ne vaikuttavat ja mitä ovat niiden vahvuudet ja heikkoudet.

Opi lisää johtamistyyleistä käytännön koulutuksessa

1. Määrätietoinen johtaja

Määrätietoinen johtaja asettaa työnteolle korkeat standardit ja tavoitteet, jotka koskettavat sekä häntä itseään että alaisia. Lyhyellä aikavälillä tämä johtamistyyli voi olla toimiva ja tehokas tapa saada aikaan tuloksia. Pidempään jatkuessaan johtajan asettama tempo voi kuitenkin aiheuttaa liikaa paineita alaisille. Pahimmassa tapauksessa työilmapiiristä tulee suorituskeskinen ja kireä, eikä innovatiivisuudelle ole tilaa. Johtajana et halua saattaa alaisiasi burnoutin partaalle, joten muista hyödyntää määrätietoista johtamistyyliä sopivissa erissä, tilanteen niin vaatiessa.

2. Empaattinen johtaja

Empaattinen johtaja huomioi alaisiaan työpaikalla ja pyrkii luomaan heihin vahvan suhteen. Johtamistyyliin kuuluu halu tarjota alaisille myös emotionaalista tukea. Kun yksittäinen työntekijä tai koko tiimi ajautuu haastaviin tilanteisiin, on empaattinen johtaja erityisen tarpeellinen. Empaattisen johtamistyylin heikkoutena on kuitenkin se, että voimakas ihmiskeskeisyys voi johtaa alhaisempaan työryhmän tehokkuuteen.

3. Visionäärijohtaja

Visionäärinen johtaja aktivoi alaisiaan maalaamalla tiimille yhteiset tavoitteet. Tällaisella johtamistyylillä työskennellessäsi kerrot, mitä lopputuloksena odotetaan, mutta annat työntekijöille vapauden johtaa omaa työskentelyään tavoitteiden saavuttamiseksi. Visionäärityylillä johtaessasi voit inspiroida passivoitunutta työryhmää, saada aikaan muutoksia koko organisaatiossa tai johtaa tiimin läpi kriisin. Tämä johtamistyyli ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa alaiset tarvitsevat tukea tai selkeitä suuntaviivoja työntekoonsa.

4. Coachaava johtaja

Coachaava johtaja keskittyy työntekijöiden kehitykseen. Tällaiseen johtamistyyliin kuuluu alaisten mentorointi sekä jokaisen vahvuuksien ja heikkouksien identifiointi ja kehittäminen. Menestyksekäs johtaja myös asettaa alaisten tavoitteet linjaan organisaation tavoitteiden kanssa, jolloin kaikki osapuolet hyötyvät. Johtamistyyli sopii tietenkin parhaiten motivoituneeseen työyhteisöön. Jos alaisiltasi ei kuitenkaan löydy tarpeeksi intoa ja oma-aloitteisuutta, ei coachaava johtamistyyli ole välttämättä toimiva ratkaisu.

5. Käskevä johtaja

Käskevää johtamistapaa voisi kutsua myös militääriseksi, koska se toimii erityisesti tilanteissa, joissa tarvitaan selväsanaista johtajuutta. Näin johtaessasi ohjeistat ja odotat alaisiltasi kuuliaisuutta. Käskevää johtamistyyliä kannattaa harkita esimerkiksi kriisitilanteissa, haastavien alaisten kanssa tai kun muut johtamistavat on kokeiltu. Älä kuitenkaan omaksu johtamistyyliä pysyväksi toimintatavaksesi, sillä se vahingoittaa helposti innovatiivisuutta ja ilmapiiriä työpaikalla. Käskevä johtamistyyli vaatii erityisen paljon suhteellisuuden- ja tilannetajua.

6. Demokraattinen johtaja

Demokraattisen johtamistyylin arkkityyppi on ruotsalainen esimies, jonka yksi tärkeimmistä tavoitteista on konsensus. Demokraattinen johtaja haluaa kaikkien osallistuvan, tulevan toimeen ja olevan tyytyväisiä. Jos työtiimisi koostuu asiantuntijoista, on tämä sinulle hyvin sopiva johtamistyyli. Ylipäätään demokraattinen johtamistapa soveltuu tilanteisiin, joissa koko tiimin tulisi ymmärtää ja omaksua yhteiset tavoitteet. Tämäkään johtamistapa ei kuitenkaan kata kaikkia tilanteita ja työympäristöjä. Kun toimiston roskakori syttyy palamaan tai firma lähestyy konkurssia, ei ole sopiva aika demokraattiselle neuvottelulle. Johtajana sinulla saattaa myös olla alaisiasi enemmän tietoa ja osaamista, jolloin neuvottelutyyli ei välttämättä ole toimivin johtamistapa.

Kuuden johtamistyylin joukosta löytyy varmasti jokaiselle enemmän ja vähemmän luontevia vaihtoehtoja. Erilaisten johtamistapojen ja niille sopivien käyttötilanteiden tunteminen on hyödyllistä, sillä tietoa soveltamalla sinun on mahdollista johtaa työryhmääsi entistä menestyksekkäämmin.

Oletko kiinnostunut kehittämään johtamistaitojasi vielä pidemmälle?

Koulutus.fi:stä löydät runsaasti kursseja ja koulutusohjelmia, jotka auttavat sinua eteenpäin. Tarjolla on koulutuksia muun muassa johtamisen psykologiasta, haastavien keskusteluiden hallitsemisesta ja konfliktien käsittelystä. Myös uunituoreille johtajille löytyy erilaisia esimiesohjelmia!

Johtamiskoulutuksiin