Aika vaihtaa ammattia? Näistä merkeistä tiedät, että on aika siirtyä uralla eteenpäin

Haaveiletko alan vaihtamisesta, uudelleenkouluttautumisesta tai ylennyksestä? Näistä merkeistä tiedät, että on aika siirtyä urallasi eteenpäin.

Haaveiletko alan vaihtamisesta, uudelleenkouluttautumisesta tai ylennyksestä? On yleistä kaivata muutosta, mutta monet meistä päättävät olla tekemättä mitään haaveidemme eteen. Tunnetko itsesi surulliseksi, hermostuneeksi tai alakuloiseksi kun maanantai lähestyy? Usko tai älä, mutta monet ihmiset odottavat uuden työviikon tuomia mahdollisuuksia ja haasteita. Epäiletkö, että sinun on aika vaihtaa ammattia? Olemme listanneet kuusi merkkiä, jotka viittaavat siihen, että ammatinvaihto voisi olla ajankohtaista.

On normaalia tuntea olonsa toisinaan haikeaksi sunnuntai-iltaisin. Jos sinulla kuitenkin on haikea olo joka sunnuntai tai jopa joka aamu, kaikki ei ole kohdillaan. Voi olla vaikea tietää, mistä tunne alun perin johtuu. Aloita miettimällä, mistä alakuloisuus todellisuudessa johtuu. Onko vika työssä, jossa et viihdy vai oletko ylipäätään tyytymätön elämääsi?

Oletko valinnut väärän ammatin?

Ei ole epätavallista, että ihmiset valitsevat ammattinsa oman aidon kiinnostuksen sijaan muista syistä. Tai ehkäpä mielenkiinto, joka sinulla joskus oli, on sammunut. Ehkä valitsit ammattisi sen mukaan, mitä vanhempasi toivoivat sinulle tai mitä työmarkkinoilla oli tarjolla silloin, kun siirryit työelämään. Jos olet investoinut uraasi aikaa ja rahaa ja mahdollisesti suorittanut siihen liittyvän koulutuksen, joka tuntuukin yhtäkkiä väärältä, voi olla vaikea myöntää itselleen tehneensä väärän uravalinnan.

Kuusi merkkiä siitä, että olet valinnut väärän ammatin

1. Vaikka saisit huomattavan palkankorotuksen, et haluaisi jäädä työhösi

Esimiehesi tarjoaa sinulle merkittävästi korkeampaa palkkaa, mutta et siltikään olisi tyytyväinen työhösi. Tunnistatko itsesi? Sitten on ehkä aika vaihtaa työpaikkaa.

2. Haaveilet jostakin muusta

Havahdutko siihen, että haaveilet urasta, joka on täysin erilainen kuin nykyinen työsi? On normaalia joskus miettiä, missä olisit nyt, jos ammattipolkusi olisi ottanut toisenlaisen käänteen. Mikäli nämä ajatukset pyörivät päässäsi jatkuvasti, jokin voi olla pielessä. Erityisesti jos saat näitä ajatuksia kesken tärkeiden kokousten. Se on luultavasti merkki siitä, ettet edes halua olla paikalla kyseisissä kokouksissa.

3. Menet töihin vain palkan takia

Menetkö työhösi vain siksi, että voit maksaa laskusi joka kuukausi? Mikäli et saa työstäsi minkäänlaista mielihyvää, sinun kannattaa miettiä työpaikan vaihtamista.

4. Häpeät työtäsi

Tunnetko häpeää, kun joku kysyy missä tai minkä parissa työskentelet? Oman työnsä häpeäminen on selvä merkki siitä, että olet väärässä työpaikassa. Ehkä koet itsesi ylipäteväksi. Mihin tahansa tuntemuksesi perustuukaan, voi olla aika vaihtaa työpaikkaa.

5. Et pysty hyödyntämään täyttä kapasiteettiasi

Jos et viihdy työssäsi, et luultavasti myöskään suorita työtehtäviäsi niin hyvin kuin sellaisessa työpaikassa ja työtehtävissä, joista pitäisit. Mitä pidempään olet ollut samassa työpaikassa, sitä paremmin sinun tulisi suorittaa työsi ja sitä enemmän sinun tulisi kehittyä. Jos kuitenkin suoritat työsi koko ajan huonommin ja huonommin, on todennäköisesti aika etsiä uusi työpaikka.

6. Vihaat herätä aamuisin

Olitko ennen aamuihminen, mutta nyt jokainen aamu tuntuu sietämättömältä? Mieti, miksi aamut ovat yhtäkkiä muuttuneet epämukaviksi. Johtuuko se siitä, että et koe arkeasi tarpeeksi haastavana? Ovatko työtehtäväsi epämotivoivia tai työpaikkasi tylsä?

Ammatin vaihtaminen aikuisiällä

Ammatin vaihtaminen yleistyy jatkuvasti. On monia työnantajia, jotka arvostavat eri-ikäisiä ja eritaustaisia työntekijöitä. Kun tiedät, mihin ammattiin haluaisit vaihtaa, voit alkaa ottaa selvää mitä taitoja kyseiselle alalle pääseminen vaatii. Puuttuuko sinulta jokin vaadittu taito tai haluatko kehittää taitojasi? Kurssien tai koulutusten suorittaminen voi tehdä sinusta halutumman hakijan työmarkkinoilla.

Muista, että koskaan ei ole liian myöhäistä vaihtaa ammattia. Vietät suuren osan hereilläoloajastasi työpaikalla ja elämäsi on liian lyhyt siihen, että olet tyytymätön työhösi tai työnantajaasi. Kouluttautuminen on yksi tapa avata ovi uusille mahdollisuuksille. Mieti, pitääkö sinun olla parempi jossakin asiassa ennen seuraavaa ammattiasi. Tuleeko sinun hallita uusi tietokoneohjelma, kehittää esimiestaitojasi tai hankkia jokin tietty sertifikaatti? Olemme koonneet Koulutus.fi:hin tuhansia koulutuksia eri kouluttajilta. Haluamme auttaa sinua, joka olet ajatellut vaihtaa ammattia.

Etsi koulutuksia tästä

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: