Päivitä ammattitaitosia käyttöjärjestelmä koulutuksella!

Käyttöjärjestelmä on tietokoneen toiminnan mahdollistava keskeinen perusohjelmisto, niin työpöytä- kuin palvelinkäyttöönkin tarkoitetuissa tilanteissa. Käyttöjärjestelmät (mm. Windows 10, Linux, OS X, macOS ja Windows Server) hallinnoivat tietokoneen resursseja, kuten tietojen varastointia, prosesseja, verkkoliikennettä ja käyttöliittymää, ja luovat näin toimivan operointialustan kaikille muille sovelluksille ja ohjelmistoille.

Tehokas hallinnointi, virtualisointi ja etäkäyttö

Nykyisin henkilökohtaiseen käyttöönkin tarkoitetuissa käyttöjärjestelmissä on runsaasti ominaisuuksia, jotka ennen ovat kuuluneet etupäässä palvelinkäyttöön tai muihin suurempiin järjestelmiin. Esimerkkeinä voidaan mainita monen käyttäjän hallinta, virtualisointi ja muu etäkäyttö. Tämän kaltaiset ominaisuudet tuovat työntekoon lisää tehokkuutta ja mahdollisuuksia, mutta vaativat usein myös enemmän vastuuta käyttäjiltään ja järjestelmiä hallinnoivilta henkilöiltä.

Tehosta työtahtiasi käyttöjärjestelmä koulutuksella

Käyttöjärjestelmiin keskittyviä koulutuksia on tarjolla eri tarpeisiin. Tietotyöläisille ja muille tietokonetta työssään hyödyntäville käyttöjärjestelmäkurssit antavat valmiudet käyttää konetta tehokkaasti ja turvallisesti, vapauttaen näin resurssit olennaiseen.

IT-ammattilaisille tarkoitetuissa koulutuksissa taas käydään enemmän läpi käyttöjärjestelmän asennus- ja ylläpitotöitä, niin työasema- kuin palvelintietokoneissa. Lisäksi tarjolla on kursseja, jotka keskittyvät pelkästään esim. Windows 10 ja Linux/Unix, -käyttöjärjestelmien edistyneempiin toimintoihin ja työkaluihin.

Tällaisen koulutuksen kohderyhmässä oleva henkilö voi toimia mm.

• IT-tuki asiantuntijana,
  • teknisenä tukena
  • huoltoteknikkona

IT-alalla erityisesti järjestelmistä vastaaville on käyttöjärjestelmäkoulutuksen lisäksi usein tarvetta myös tietoturva tai tietoliikenne / palvelin -koulutuksille.

Linux-käyttöjärjestelmä koulutus

Linux-käyttöjärjestelmä on yksi maailman käytetyimpiä palvelinkäyttöjärjestelmiä. Linux-järjestelmä pohjautuu muokattavaan, avoimeen lähdekoodiin. Tämän vuoksi Linux-järjestelmä on erityisen suosittu yrityskäytössä, koska se pystyy mukautumaan joustavasti eri käyttötarpeisiin. Koska Linux-ohjelmistoa käyttävät monet eri tahot, niin julkiset kuin yksityisetkin, on sen käyttöä osaaville henkilöille on tarvetta.

MacOS-käyttöjärjestelmä koulutukset

Applen Mac -tietokoneiden OS X ja macOS käyttöjärjestelmät ovat yleistyneet valtavasti, koska yhä useampi työelämän henkilö ja yritys käyttää nykyään niitä työkoneidensa käyttöjärjestelminä. Vaikka OS ja OS X-käyttöjärjestelmät itsessään ovat helppokäyttöisiä on niissä joitakin eroja Windows käyttöjärjestelmän koneisiin. Lisäksi monet ohjelmistoista saattavat alkuun tuntua erilaisilta, jonka vuoksi eri tyyppiset Mac-koulutukset ovat alkaneet kiinnostaa yrityksiä ja yksityisiä työelämän henkilöitä.

Lähteet: itif.org, linuxfoundation.org

Hakuehdotuksia