Syvempää osaamista kriisityön koulutuksen avulla

Ihmisen elämänkaareen kuuluvat erilaiset kriisit - elämänkriisit, kehityskriisit ja traumaattiset kriisit. Kriisin voi aiheuttaa erilaiset elämänvaiheet tai tapahtumat. Kriisin taustalla voi myös olla äkillinen muutos, tai järkyttävä tapahtuma. Kriiseiltä voi olla vaikea välttyä, mutta niihin on saatavilla apua. Kriisi- ja traumatyön ammattilaiset osaavat auttaa näissä tilanteissa.

Kriisien jaottelu:

• Kehitys- ja elämäntilannekriisit (esim. muutto, ero, opiskelujen alkaminen, uusi työpaikka, murrosikä, ihmissuhteen päättyminen, ikääntyminen)
  • Traumaattiset kriisit (esim. läheisen kuolema, vakava sairaus, onnettomuus)

Kriisityö on tyypillisesti ennaltaehkäisevää, lyhytkestoista, suunnitelmallista ja tavoitteellista työtä. Kriisityötä on mahdollista tehdä puhelimen välityksellä tai asiakastapaamisessa kriisikeskuksessa, asiakkaan luona, tai laitoksessa. Kriisityöntekijä voi ohjata asiakastaan ilmaisemaan tunteitaan puhumisen lisäksi myös esimerkiksi kirjoittamalla, kuuntelemalla musiikkia, piirtämällä tai liikkumalla.

Kriisityöntekijöinä toimivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Kriisityöhön on olemassa erilaisia koulutuksia, joissa opiskelija oppii hallitsemaan kriisi- ja traumapsykologian perusteet. Olennaista on oppia tunnistamaan potentiaaliset kriisit ja traumaattiset tapahtumat. Myös ihmistuntemus on tärkeä osa alaa.

Kriisityön koulutuksen avulla voit...

• Lisätä ymmärrystä akuutin kriisitilanteen ominaispiirteistä
  • Lisätä valmiuksia kohdata ja auttaa akuutissa kriisitilanteessa olevia henkilöitä
  • Lisätä valmiuksia käyttää omaan ammatilliseen taustaasi sopivia kriisi- ja traumatyön muotoja
  • Lisätä valmiuksia ymmärtää kriisi- ja traumatyön yksilöllisyyden

Kriisi- ja traumatyö on parhaimmillaan hyvin palkitsevaa työtä. Työn avulla on mahdollista auttaa ihmisiä ja auttaa palauttamaan kriisitilanteessa olevan henkilön perusturvallisuuden tunne.

Lähteet: tuni.fi, kriisikeskusmobile.fi, psyk.fi

Hakuehdotuksia