Näyttää 1-7 koulutusta 7 tuloksesta
Näin suodatamme hakutuloksia
Haluatko tietää, miten suodatamme hakutuloksia? Lue täältä lisää siitä, miten koulutukset listautuvat hakutuloksissa.
Näyttää 1-7 koulutusta 7 tuloksesta

Palkanlaskijan elintärkeä rooli yrityksessä

Yritykselle on elintärkeää osata palkanlaskenta ja tuntea työlainsäädäntö aukottomasti. Palkanlaskijan tutkinnon suorittaneena osaat hoitaa tarkasti yrityksen palkanlaskennan ja hallitset kattavasti aiheeseen liittyvät viranomaisohjeet ja työlainsäädännön. Palkanlaskijan koulutuksen myötä saat kokonaiskuvan tarpeellisista työlainsäädännön osa-alueista ja opit hoitamaan palkanlaskentaa itsenäisesti. 

Palkanlaskijan koulutuksen käynyt osaa hoitaa itsenäisesti ja tarkasti yrityksen palkanlaskentaan kuuluvat tehtävät. Tutkinnon suorittaneella on laaja kokonaiskuva palkanlaskentaan liittyvästä työlainsäädännöstä. Koulutuksen myötä yrityksen palkkahallinnon tiedot saadaan ajan tasalle. Lisäksi osallistuja oppii päivittämään itsenäisesti tietonsa ja käyttämään eri eri tiedonhakukanavia etsiessäsi ajankohtaista tietoa.

Palkanlaskijan koulutusvaihtoehdot

Palkanlaskentaa opiskelevalle on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja: pidempiaikaisia tutkintokoulutuksia sekä lyhyempiä täydennyskoulutuksia. Koulutustarjontaa on sekä aloitteleville palkanlaskijoille että kokeneemmille konkareille. Palkanlaskentaa voi opiskella myös ilman aiempaa kokemusta alalta. Tässä joitakin palkanlaskijan koulutusvaihtoehtoja: 

  • Liiketoiminnan ammattitutkinto, taloushallinnon osaamisala (ent. taloushallinnon ammattitutkinto, palkanlaskija)
  • Palkanlaskijan tutkinto
  • Palkanlaskennan perusteet
  • Palkanlaskennan tehostartti verkossa
  • Palkanlaskennan ajokortti®


Palkanlaskijan opinnot liiketoiminnan ammattitutkinnossa

Liiketoiminnan ammattitutkinnossa voi valita taloushallinon osaamisalan. Osaamisala on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat työskennellä alan vaativimmassa työtehtävissä ja ovat mahdollisesti suorittaneet jo liiketalouden perustutkinnon. Taloushallinnon osaamisalan koulutukseen hakeutuvalla on usein hallussa palkanlaskennan perusosaaminen, jonka hän on hankkinut osaamisalan mukaisissa työtehtävissä. 

Liiketoiminnan ammattitutkinnossa (taloushallinnon osaamisala) on valittava yhteensä kolme tutkinnon osaa, yksi pakollinen ja kaksi valinnaista.

Pakollinen tutkinnon osa

  • Liiketoiminnan tehtävissä toimiminen

Valinnainen tutkinnon osa 1 (joista valitaan 1)

  •  Kannattavuuslaskenta ja budjetointi, 60 osp
  • Kirjanpidon ja arvonlisäverotuksen hoitaminen, 60 osp
  •  Palkanlaskennan hoitaminen, 60 osp
  • Reskontran hoitaminen, 60 osp
  • Taloushallinnon neuvontapalvelujen hoitaminen, 60 osp
  • Tilinpäätös ja verotus, 60 osp

Valinnainen tutkinnon osa 2 (joista valitaan 1)

  • Kannattavuuslaskenta ja budjetointi, 60 osp
  • Kirjanpidon ja arvonlisäverotuksen hoitaminen, 60 osp
  • Palkanlaskennan hoitaminen, 60 osp
  • Projektinhallinta, 60 osp
  • Reskontran hoitaminen, 60 osp
  • Taloushallinnon neuvontapalvelujen hoitaminen, 60 osp
  • Tilinpäätös ja verotus, 60 osp
  • Toisen osaamisalan tutkinnon osa 40 - 60 osp
  • Tutkinnon osa tai osat toisesta ammatillisesta perustutkinnosta 20 - 60 osp

Koulutuksen toteutustapa riippuu valitsemastasi oppilaitoksesta.


Palaa sivun alkuun

Lähteet: Raseko, Markkinointi-instituutti, Suomen Yrittäjäopisto

Toimi näin

Etsi ja löydä sinua kiinnostava koulutus


Pyydä lisätietoa tai ilmoittaudu


Koulutuksenjärjestäjä on sinuun yhteydessä

Vertaile koulutuksia