Potilassiirtokoulutus vähentää työn kuormittavuutta

Potilassiirtokoulutus vähentää työn kuormittavuutta ja lisää potilasturvallisuutta Potilassiirrot ovat yksi hoitotyön fyysisesti raskaimmista työtehtävistä. Potilassiirtotaidoilla on suuri merkitys hoitajien työn kuormittavuudelle ja terveydelle. Potilassiirto on aina myös osa potilasturvallisuutta sekä hoidon ja kuntoutuksen laatua. Panostamalla koulutukseen panostaa myös koko työyhteisön turvallisuuteen.

Potilassiirron onnistumiseen vaikuttavat useat eri tekijät

Potilassiirtoihin vaikuttavia asioita ovat työasennot, nostolaitteet sekä potilassiirtojen pienoisapuvälineet.

Potilassiirtotapahtuman osatekijöitä ovat:

• siirrettävän henkilön ohjaaminen sanallisesti ja otteilla
  • avustamisen määrän ja laadun arviointi
  • ergonomiset työasennot
  • oikea siirtotekniikka
  • työtilan järjestäminen
  • noston ja siirron apuvälineiden käyttö

Potilassiirtotaitojen koulutus vähentää hoitajien kuormitusta

Yksi hoitotyön fyysisesti raskaimmista työtehtävistä on käsin tehtävät potilaan nostot ja siirrot. Potilassiirrot ovat merkittävä tekijä hoitajien kuormitus- ja liikuntaelinsairauksien taustalla. Potilassiirtotaidon koulutuksella voidaan merkittävästi vähentää hoitajien kuormitusta. Potilassiirtotaidot vaikuttavat siis suoraan henkilöstön hyvinvointiin, työturvallisuuteen ja sairastuvuuteen.

Potilassiirroissa on yhtenä tärkeänä tekijänä oikeanlainen ergonomia. Ergonomiakoulutuksessa voi suorittaa vaikkapa Potilassiirtojen Ergonomiakortin.

Potilassiirto on osa potilasturvallisuutta

Potilassiirroissa on tärkeää hoitajan turvallisuuden lisäksi tietysti myös potilaan turvallisuus. Väärät siirtotavat aiheuttavat potilaalle epämukavuutta ja aiheuttavat tarpeettomia riskejä.

Potilassiirtokoulutus parantaa potilasturvallisuutta avustustilanteissa ja edistää hoidon ja kuntoutuksen laatua. Koulutuksessa kehittyy myös riskinarviointikyky. Vanhentuneita potilaansiirtotapoja ei suositella käytettäväksi

Työterveyslaitoksen mukaan monissa vanhoissa oppikirjoissa suositellaan sellaisia potilaan nostotapoja, jotka ovat kiistanalaisia ja jopa vaarallisia. Näitä nostotapoja ei suositella enää käytettäväksi, mutta siitä huolimatta niitä käytetään vielä yleisesti ja opetetaan ammatillisissa oppilaitoksissa.

Onkin tärkeää, etteivät henkilöstön tiedot ole vanhentuneita tai päässeet unohtumaan. Potilassiirtokoulutuksissa saa aina uusimman tiedon, oppii uusia taitoja ja verestää vanhoja.

Potilassiirtokoulutus on tarpeellinen mm.:

• hoitotyöntekijöille
  • työyhteisöille