Sisustusalan koulutukset kehittävät visuaalista silmää

Sisustussuunnittelu lähtee innosta sisustamiseen ja halusta pitää asiat järjestyksessä ja tunnelma halutunlaisena. Sisustuksen tärkeimmät lähtökohdat ovat seinien ja lattioiden pintamateriaalien valitseminen, sopivien huonekalujen köytäminen, kodin tekstiilien valitseminen sekä oikeanlainen valaistus. Monet harrastavat sisustusta, mutta osa haluaa tehdä sisustamisesta itselleen ammatin.

Sisustusalan koulutuksissa käsitellään muun muassa väri- ja valaistussuunnittelua sekä materiaali- ja tekstiilitietoutta. Sisustamisen koulutuksissa voidaan käydä läpi myös tyylisuuntia ja sisustamisen historiaa sekä opetella tietokoneavusteista suunnittelutyötä.

Lähes kaikissa pidemmissä koulutuksissa opiskelija voi itse valita osan opinnoista omien kiinnostuksen kohteidensa mukaan.

Sisustusalalla voi kouluttautua lyhyellä tai pidemmällä kurssilla

Sisustusalalla osaamistaan voi kehittää lyhyillä intensiivikursseilla tai hankkia laajan osaamisen pidemmissä koulutuskokonaisuuksissa. Osa kursseista ei vaadi aiempaa sisustusalan koulutusta, mutta visuaalisesta näkemyksestä on hyötyä koulutukseen hakiessa.

Monet sisustamisen koulutuksista voidaan suorittaa työn ohessa, ja ne sisältävät lähiopetuksen lisäksi etätehtäviä ja itsenäistä työskentelyä.

Stailaaja nostaa esiin tilan parhaat puolet

Stailaajan koulutus keskittyy siihen, miten stailattavan tilan parhaat ominaisuudet saadaan edustavimmin esille. Koulutus tarjoaa myös tietoa siitä, missä stailaaja voi työskennellä ja millaiset asiakkaat käyttävät stailaajan palveluita.

Koulutuksen pääpaino on kuitenkin käytännön työssä eli materiaaleissa, remontoinnissa ja erilaisissa tyylivalinnoissa. Käytännön työhön pääsee kiinni jo opiskelun aikana, sillä useimmilla kursseilla toteutetaan stailausprojekti oikeaan kohteeseen.

SketchUp on sisustusalan ammattilaisen ohjelma

Onnistunut sisustus vaatii aina etukäteissuunnittelua. SketchUp-ohjelma on sisustusalan ammattilaisille tarkoitettu 3D-mallinnusohjelma, jonka avulla voit ideoida ja suunnitella sisustuksia.

SketchUp-ohjelman käytön voi aloittaa peruskurssilla ja jatkaa opiskelua jatkokursseilla. Peruskurssilla käydään läpi 3D-mallinnuksen alkeet ja jatkokurssilla perehdytään ohjelman edistyneempiin ominaisuuksiin. Peruskursseille osallistuminen ei vaadi aiempaa SketchUp-ohjelman osaamista.

SketchUp-peruskurssilla käsitellään muun muassa seuraavia asioita:

• 3D-mallin tarkastelu
  • Mallintaminen
  • Pintamateriaalit
  • Valmiiden komponenttien hyödyntäminen
  • Muokkaustoiminnot (siirto, kopiointi, monistus, kääntäminen ja skaalaaminen)
  • Leikkaustoiminto
  • 3D-mallin tekeminen skannatun pohjapiirustuksen avulla

Jatkokurssilla puolestaan syvennytään esimerkiksi seuraaviin asioihin:

• Tallennettujen näkymien hyödyntäminen
  • Katselusuunnan tarkka säätäminen
  • Mallintaminen kuvatiedoston avulla
  • Mallinnus skannatun pohjapiirustuksen avulla
  • Solid-työkalut
  • Oman komponenttikirjaston tekeminen
  • Dynaamisten komponenttien käyttäminen
  • AutoCAD-tiedostojen tuonti ja vienti
  • Renderöinti

Sisustussuunnittelijan tutkinto

Sisustussuunnittelijan tutkinnossa perehdytään monipuolisesti sisustussuunnittelun eri osa-alueisiin. Tutkinnon aikana osallistujat saavat kattavan kuvan sisustussuunnittelijan ammatinkuvasta sekä julkisten ja yksityisen tilojen suunnittelusta. Lisäksi he saavat hyvät edellytykset alalla toimimiseen ja oman erikoisosaamisen kehittämiseen.

Koulutuksen aikana tutustutaan muun muassa seuraaviin aihealueisiin:

• Sisustussuunnittelijan ammatti
  • Suunnitteluprosessi toimeksiannosta lopputarkastukseen
  • Luonnostelun merkitys
  • Perspektiivipiirtäminen ja väritystekniikat
  • Materiaalit, tekstiilit ja erilaiset pinnat
  • Valaistus
  • Värisuunnittelu ja värioppi