Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa

Aluekoulutus, Verkossa
Kesto
3 tuntia
Kesto
3 tuntia
Kysy lisää koulutuksen kustannuksista

Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa

Aluekoulutus

Toteutetaanko teillä terveydenhuollossa palvelua asiakkaan kanssa vai vain asiakasta varten? Asiakaslähtöisyydellä terveydenhuollossa mahdollistetaan se, että potilas voi parhaalla mahdollisella tavalla osallistua terveyttään koskeviin ratkaisuihin. Asiakaslähtöisyyttä edistäviä lakeja ovat muun muassa laki potilaan asemasta ja oikeuksista, asiakastietolaki ja terveydenhuoltolaki.

Entä onko muistisairaalla ihmisellä terveydenhuollossa itsemääräämisoikeus? Voiko alaikäinen päättää saamasta hoidostaan? Voiko omainen päättää mielenterveyspotilaan puolesta? Itsemääräämisoikeus on yksi terveydenhuollon johtavista periaatteista. Itsemääräämisoikeudella tarkoitetaan jokaisen henkilön oikeutta päättää asioistaan ja oikeuksistaan sekä oikeutta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon.

Oikeutta määrätä itsestään ja toimistaan turvataan lainsäädännöllä. Potilaslain mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan, mikä tarkoittaa lähtökohtaisesti sitä, että potilas saa päättää itse, mitä hoitotoimenpiteitä hänelle tehdään. Potilaalla ei kuitenkaan ole vapautta valita itse hoitotoimenpidettä. Potilas voi sairauden, ikänsä tai muun syys vuoksi olla kuitenkin kykenemätön tekemään päätöksiä. Ketä tulee tällöin kuulla potilasta hoidettaessa?

Miten itsemääräämisoikeus näkyy yksittäisessä hoitotoimenpidetilanteessa ja miten se vaikuttaa esimerkiksi asioiden kirjaamiseen? Itsemääräämisoikeuden toteutumiseen vaikuttaa olennaisesti myös se, että potilas saa riittävän tiedon. Mitä tämä tieto on ja milloin se tulee antaa?

Koulutuksen sisältö

  • Potilaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Itsemääräämisoikeutta ohjaava lainsäädäntö
  • Itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa
  • Vajaakykyisen potilaan hoidosta päättäminen
  • Alaikäisen potilaan asema
  • Potilaan edunvalvonta
  • Tietojenvaihto ja monialainen yhteistyö
  • Kirjaaminen
  • Muistutukset ja kantelut

Aikataulu

Klo 9:00 - 12:00

Kouluttaja

Kouluttajana Lawila Oy

Kustannukset

290 € julkishallinto tai 350 € yksityinen sektori /hlö+ ALV 24 %

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Asiakaslähtöisyys (potilaskeskeisyys) ja itsemääräämisoikeus terveydenhuollossa? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.
Aluekoulutus
Aluepro Oy
Koulutie 6
74300 Sonkäjärvi

Ajankohtaista koulutusta alueiden kilpailukyvyn tueksi

Aluepro Oy tarjoaa täydennyskoulutusta erityisesti kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden, yritysten sekä kolmannen sektorin  eri henkilöstöryhmille. Koulutustilaisuudet käsittelevät mm. kirjanpito- ja verolainsäädäntöä, arvonlisäverotusta, henkilöstöhallintoa ja asiakaspalvelua. Koulutukset syntyvät kentän tarpeista, joihin reagoidaan nopeasti. Aluepro Oy:n koulutusten onnistumisen takaavat asiansa osaavat kouluttajat korkeakouluista...

Lue lisää kouluttajasta Aluekoulutus ja katso koulutustarjonta täältä

Sponsoroitu