🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa

Aluekoulutus, Verkossa
Kesto
3 tuntia
Hinta
290 EUR + alv 24 % (yht. 359,60 EUR)
Seuraava toteutus
16 syyskuuta, 2024 katso lisätiedot
Toteutustapa
Etätoteutus
Kesto
3 tuntia
Hinta
290 EUR + alv 24 % (yht. 359,60 EUR)
Seuraava toteutus
16 syyskuuta, 2024 katso lisätiedot
Toteutustapa
Etätoteutus
alkaen 290 EUR + alv 24 % / osallistuja

Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa

Aluekoulutus

Oletko asiakaslähtöinen sosiaalihuollon palveluosaaja? Tiedätkö mitä tarkoittaa asiakkaan itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa?

Asiakas nähdään sosiaalihuollossa yhä enemmän oman elämänsä ja palvelujensa asiantuntijana ja asiakkaan ja asianosaisten osallistaminen on nykypäivää. Asiakaslähtöinen palvelu takaa, että yhdessä asiakkaan voimavarat tiedostaen ja niitä hyödyntäen tarjotaan hänelle parhaiten tuen tarpeisiin vastaava sosiaalipalvelu. Koulutuksessa käydään läpi mitä asiakaslähtöisyys on lain näkökulmasta.

Onko sitten muistisairaalla ihmisellä itsemääräämisoikeus? Voiko ikääntynyt ihmisen kieltäytyä kaikista sosiaalihuollon palveluista ja mitkä ovat sosiaalihuollon velvoitteet tällaisissa tilanteissa? Voiko omainen päättää mihin asumispalveluun asiakas menee?  Voiko alaikäinen kieltää tietojen luovuttamisen huoltajalleen?

Henkilön oikeutta määrätä itsestään ja toimistaan turvataan laajalti Suomen lainsäädännössä. Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Mutta miten ja missä tilanteissa sosiaalihuollon ammattihenkilön täytyy ottaa kantaa asiakkaan itsemääräämiskykyyn?

Sosiaalihuollon asiakkaiden lisäksi yhteistyötä tehdään asiakkaiden omaisten kanssa, jolloin on hyvä tietää missä laajuudessa omaisia voidaan ja tulee osallistaa. Tule kuulemaan asiakkaan itsemääräämisoikeudesta ja siitä, miten toimia asiakaslähtöisesti ja itsemääräämisoikeuteen liittyvissä haastavissakin asiakastilanteissa.

Sisältö

  • Asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet
  • Itsemääräämisoikeutta ohjaava lainsäädäntö
  • Itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa
  • Vajaakykyisen asiakkaan palvelusta päättäminen
  • Alaikäisen asiakkaan asema
  • Asiakkaan ja omaisen tiedonsaantioikeus
  • Asiakkaan edunvalvonta
  • Monialainen yhteistyö
  • Kirjaaminen
  • Muistutukset ja kantelut

€ hlö +alv

Seuraavat toteutukset

Tulossa 1 toteutus

16 syyskuuta, 2024

  • Etätoteutus
  • Verkossa

Kouluttaja

Kouluttajana Lawila Oy

Kustannukset

290 € julkishallinto tai 350 € yksityinen sektori /hlö+ ALV 24 %

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää koulutuksesta Asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sosiaalihuollossa? Täytä yhteystietosi, niin koulutuksen järjestäjä ottaa sinuun yhteyttä.

reCAPTCHA logo Tämä sivusto on suojattu reCAPTCHA:lla, ja Googlen tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot ovat voimassa.
Aluekoulutus
Aluepro Oy
Koulutie 6
74300 Sonkäjärvi

Ajankohtaista koulutusta alueiden kilpailukyvyn tueksi

Aluepro Oy tarjoaa täydennyskoulutusta erityisesti kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden, yritysten sekä kolmannen sektorin  eri henkilöstöryhmille. Koulutustilaisuudet käsittelevät mm. kirjanpito- ja verolainsäädäntöä, arvonlisäverotusta, henkilöstöhallintoa ja asiakaspalvelua. Koulutukset syntyvät kentän tarpeista, joihin reagoidaan nopeasti. Aluepro Oy:n koulutusten onnistumisen takaavat asiansa osaavat kouluttajat korkeakouluista...

Lue lisää kouluttajasta Aluekoulutus ja katso koulutustarjonta täältä

Sponsoroitu