...

Tekoäly on yleistyvä ja arkipäiväistyvä osa työelämää

Tekoäly (eng. Artificial Intelligence, AI) tarkoittaa konetta tai ohjelmaa, joka pystyy oppimaan kokemuksesta ja kykenee toimimaan monimutkaisessa ympäristössä itsenäisesti. Tekoäly on tieteenä tietojenkäsittelytieteen osa-alue, ja sitä sovelletaan paljon työelämänkin käytännön tehtävissä.

Tekoäly hyödyntää toiminnassaan syväoppimista sekä luonnollisen kielen prosessointia. Tekoälyn avulla tietokoneet voidaan kouluttaa suorittamaan tehtäviä, joissa ne käsittelevät valtavaa määrää dataa ja etsivät datasta säännönmukaisuuksia. Kaikille tuttuja tekoälyn sovelluksia ovat muun muassa

• itseohjautuvat autot
  • sosiaalisen median käyttäjälle kohdennettu mainonta ja
  • lentokentän passiautomaattien kasvojentunnistus.

Muita tekoälyn sovelluskohteita ovat esimerkiksi asiakaspalvelusovellukset ja terveydenhuollon diagnostiikka.

Tietämys tekoälystä avaa yllättäviä ovia

Tekoäly on käsitteenä paljon käytetty, mutta monilla on vajaa käsitys siitä, miten tekoäly todellisuudessa toimii tai mihin kaikkeen sitä voidaan hyödyntää. Tekoälyyn liitetään paljon mystiikkaa ja virheellisiä mielikuvia. Koulutus

• tekee tekoälystä ymmärrettävää, ja
  • antaa osallistujille etulyöntiaseman työnkuvansa kehittämiseen.

Tekoälykoulutus on hyödyllinen kenelle tahansa. Tekoäly vaikuttaa kasvavissa määrin jokaisella alalla, ja pääset koulutuksen kautta tutustumaan tekoälyn toimintaan tai oman alasi tekoälyn sovellusmahdollisuuksiin. Organisaation tai toimialan toiminnan kehittymisen eduksi on, että useampi työntekijä tietää alan teknologisista mahdollisuuksista. Tekoälyn teknistä osaamista voi ostaa ulkopuolelta, mutta työntekijät ovat parhaita asiantuntijoita oman työnkuvan sovellusmenetelmien ideoinnissa.

Tarjolla tekoälykoulutuksia eri tarpeisiin

Tekoälykoulutusten valikoimasta löytyy monipuolisia vaihtoehtoja. Osa koulutuksista käsittelee tekoälyn perusteita, konsepteja ja malleja. Tarjolla on myös vähemmän teknisiä koulutuksia ja workshopeja, joissa keskitytään tekoälyn hyödyntämiseen omassa työnkuvassa. Koulutuksia löytyy esimerkiksi liiketoiminnan ja kilpailukyvyn parantamisen näkökulmasta.

Moni koulutuksista sopii eri alojen työntekijöille, eikä esitietovaatimuksia usein tarvita. Jotkin koulutuksista on kohdennettu tietylle ammattiryhmälle, kuten henkilöstöhallinnon työntekijöille tai johtajille.

Lähteet:
 elementsofai.com, yle.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Tekoäly (eng. Artificial Intelligence, AI) tarkoittaa konetta tai ohjelmaa, joka pystyy oppimaan kokemuksesta ja kykenee toimimaan monimutkaisessa ympäristössä itsenäisesti.

• Tekoälyä voidaan soveltaa arkielämän ja teollisuuden monissa käyttötarkoituksissa, kuten:

• asiakaspalvelussa
    • markkinoinnissa
    • roboteissa
    • asioiden internetissä
    • hakukoneissa
    • kuvien analysoinnissa
    • konekäännöksissä
    • kyberturvallisuudessa
    • ajoneuvoissa
    • älykkäissä kodeissa, kaupungeissa ja infrastruktuurissa
  • Tekoälyä voi opiskella esimerkiksi ammatillisisten oppilaitosten, yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja yksityisten koulutusorganisaatioiden kursseilla.