C#-ohjelmointikoulutus opastaa sinut suositun ohjelmointikielen maailmaan

C# -ohjelmointikieli on Microsoftin kehittämä helppokäyttöinen oliopohjainen ohjelmointikieli. C#-ohjelmointikieli yhdistää C++:n tehokkuuden ja Javan helppokäyttöisyyden. C#-ohjelmoinnista on helppoa siirtyä muiden ohjelmointikielien, kuten Javan käyttöön. Jos mietit, mitä ohjelmointikieltä kannattaa opiskella, C#-ohjelmointikoulutus sopii hyvin ensimmäiseksi ohjelmointikurssiksi.

Millainen C#-ohjelmointikieli on?

• Microsoftin kehittämä olio-ohjelmointikieli
  • ECMA-organisaation standardoima kieli
  • C# on tulkattu kieli
  • C#:n syntaksi muistuttaa Java- ja C++ -kieliä
  • C#-kielen kaikki muuttujat ovat tyypiteltyjä
  • Isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä
  • Automaattinen roskien keruu (garbage collection)
  • C# tukee osoittimia (unsafe)
  • Tukee ominaisuuksia (properties), indeksoijia, delegaatteja, tapahtumia, muuttujien välitystä viitteinä
  • C#-kielen nimeämiskäytännössä kaikkien sanojen ensimmäiset kirjoitetaan kapiteeleilla (kapiteelit ovat suuraakkosten näköisiä kirjaimia, jotka ovat pienaakkosten korkuisia)

C#-ohjelmointikurssin sisältö

C#-ohjelmoinnin perusteet sisältää muun muassa seuraavat aiheet:

• Ohjelmoinnin perusteet
  • Ohjelmointiympäristö
  • C# perusteet ja ohjelmarakenne
  • Olio-ohjelmoinnin perusteet, ohjelmistosuunnittelu vaiheet
  • Tiedonhallinta, XML

Miksi C#-ohjelmointikieltä kannattaa opiskella?

Yhteiskunnan ja palveluiden digitalisoituminen yleistyy kiihtyvää vauhtia. Tulevaisuudessa tullaan enenevissä määrin tekemään eri asioita tietokoneella niin palvelualoilla, tuotannossa, tieteessä kuin kulttuurissakin. Jokaisen onkin hyödyllistä tietää, miten näitä palveluja ja niiden taustalla olevia järjestelmiä rakennetaan.

Lähteet: Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Suomen Yrittäjäopisto