Koulutusvähennys: hyödynnä kolmen päivän koulutusoikeus

Hyödynnetäänhän teilläkin koulutusvähennys? Sen ansiosta henkilöstön osaamisen kehittäminen on kannattavampaa. Lue lisää koulutusvähennyksestä!

Satsaa henkilöstön osaamiseen ja hyödynnä koulutusvähennys!

Kolmen päivän koulutusverovähennys tai koulutusoikeus -termeillä kulkevan vähennysoikeuden tarkoituksena on tukea suunnitelmallista osaamisen kehittämistä ja kannustaa työnantajia henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Verohallinto käyttää tästä termiä työnantajan koulutusvähennys.

Työnantajan koulutusvähennyksen rinnalla yritys saa vähentää verotuksessa myös koulutuksesta aiheutuneet kustannukset. Työnantajilla ei ole velvollisuutta kouluttaa henkilöstöään eikä taata työntekijöille subjektiivista oikeutta koulutukseen. Laki antaa sen sijaan mahdollisuuden erilliseen lisävähennykseen niille työnantajille, jotka ovat verovelvollisia. Muiden työnantajien on mahdollista saada erityistä koulutuskorvausta, jonka edellytykset ovat samat kuin verovelvollisten yritysten verovähennyksen.

Korvauksen / verovähennyksen voi saada enimmillään kolmelta päivältä per työntekijä per kalenterivuosi.

MIten koulutusvähennystä haetaan?

Päättyikö yrityksenne tilikausi? On siis aika hakea koulutusvähennystä! Työnantaja hakee koulutusvähennystä veroilmoituksen yhteydessä.

Elinkeinotoiminnan koulutusvähennystä haetaan lomakkeella 79 ja maatalouden koulutusvähennystä lomakkeella 79A. Täytä siis sopiva lomake ja palauta se verottajalle.

Veroilmoituksen yhteyteen ei tarvitse liittää työntekijäkohtaisia selvityksiä tai koulutussuunnitelmaa. Nämä on kuitenkin pidettävä tallessa, sillä Verohallinto voi pyytää niitä.

Verohallinnon lomakkeet löydät täältä:
79 Vaatimus elinkeinotoiminnan koulutusvähennyksestä (3008)
79A Vaatimus maatalouden koulutusvähennyksestä (3007)

Verohallinto tarjoaa oppaita lomakkeiden täyttämisen tueksi.

Työnantajalle korvausta ”menetetystä työajasta”

Koulutusvähennyksen lähtökohtana on lisätä täydennyskoulutukseen osallistumista työelämässä. Lähtökohtana on, että koulutukseen osallistutaan työajalla ja siltä ajalta maksetaan palkkaa. Näin ollen työnantajalle halutaan tarjota korvausta siltä ajalta, jolka työntekijä saa palkkaa, mutta ei anna työpanostaan suoraan työnantajan käyttöön.

Vuosittainen koulutussuunnitelma vähennyksen saannin edellytyksenä

Yritykset, jotka työllistävät vähintään 20 henkilöä, kuuluvat yhteistoimintalain piiriin. Näissä yrityksissä täytyy lain nojalla laatia vuosittainen koulutussuunnitelma. Niiden työnantajien, jotka eivät kuulu yt-lain piiriin, tulee laatia vuosittainen koulutussuunnitelma, mikäli he haluavat hyödyntää uuden koulutusvähennysmahdollisuuden.

Vuoden aikana tapahtuvan koulutuksen tulee sisältyä tehtyyn koulutussuunnitelmaan, jotta siitä voidaan hakea verovähennystä uuden lain tarkoittamassa muodossa. Koulutussuunnitelma tehdään yleisellä tasolla, mutta koulutuksiin osallistumista seurataan yksilötasolla.

Haluatko tehdä koulutussuunnitelman oikealla tavalla? Osallistu koulutussuunnitelmaa käsittelevään koulutukseen.

Lisätietoa koulutusuudistuksesta

Tutustu verottajan ohjeistukseen: Työnantajan koulutusvähennys