Löydä urallesi uusi suunta! Neljä syytä uudelleenkouluttautua

Walking on ice / Kuva: Joakim Honkasalo

Uudelleenkouluttautuminen sekä oman osaamisen uudelleensuuntaaminen on nyt suosittua. Tämä johtuu pääosin kahdesta eri syystä.

Ensimmäinen syy on koronapandemia, joka on vaikuttanut työllisyystilanteeseen ja talouteen. Eniten ovat kärsineet mm. tapahtuma-ala sekä matkailu- ja ravintola-alat. Toinen syy on se, että ihmiset ovat huomanneet, että automatisaatio ja teknologia tulevat korvaamaan joitakin työpaikkoja seuraavan vuosikymmenen aikana.

Huonontunut työllisyystilanne omalla alalla ei suinkaan ole ainoa syy siihen, että halutaan vaihtaa alaa. Alanvaihtoa harkitaan ja siihen päädytään monesta erilaisesta, usein henkilökohtaisesta syystä. Jos mietit uusiin työtehtäviin suuntaamista, lukaise nämä neljä yleisintä syytä uudelleenkouluttautua ja nappaa vinkit talteen.

Syy #1: Työllisyysnäkymäsi ovat huonontuneet 💼

Koronavirus sekä sen hillitsemiseksi asetetut rajoitteet ovat vaikuttaneet negatiivisesti moniin työpaikkoihin ja yrityksiin. Oman työn mennessä kokonaan alta tai lomautettuna ollessa yksi vaihtoehto on uudelleenkouluttautua ja siirtyä tekemään työtä, jollaista tällä hetkellä on tarjolla.

Jos työllisyysnäkymät ovat huonontuneet tai olet esimerkiksi lomautettuna, mieti, mikä tilanne on vuoden tai parin päästä. Ovatko koronan vaikutukset kauaskantoiset? Oletko valmis odottamaan parempaa aikaa alalla, vai kannattaisiko suunnata uusien tehtävien pariin?

VINKKI: Onko sinulla esimerkiksi jokin harrastus tai kiinnostuksenkohde, jonka voisit muuttaa ammatiksi tai yritystoiminnaksi?

Syy #2: Haluat seurata intohimoasi ❤️‍🔥

Monet vaihtavat alaa siksi, että he haluavat siirtyä työskentelemään sellaisten asioiden ja aiheiden parissa, jotka motivoivat heitä ja joihin he suhtautuvat intohimolla.

Oletko ajautunut nykyiseen työhösi ja nyt mietit, että se ei herätä sinussa innostusta? Ehkä se kuuluisa oman intohimon seuraaminen on unohtunut matkan varrella?

Tarve muutokseen voi lähteä esimerkiksi yksinkertaisesta arkisesta ajatuksesta: “Töitä ei ole kiva tehdä ja töihin meno aiheuttaa enemmänkin ikäviä kuin mukavia tuntemuksia.”

VINKKI: Mihin sinä suhtaudut intohimoisesti tai mistä innostut? Uran luominen aiheen parissa ei ehkä heti tunnu realistiselta, tai se tuntuu liian isolta muutokselta. Jos kuitenkin mietit sitä, kannattaa opetella aiheesta niin paljon kuin mahdollista ja kypsytellä ajatusta alanvaihdosta.

Syy #3: Haluat paremman tasapainon elämääsi 🤹🏽

Monelle tarve uudelle alalle siirtymiseen syntyy tunteesta, että nykyinen työ vie kaikki voimat. Jatkuva stressi, kiire ja väsymys ovat syitä, jotka saattavat saada sinut pohtimaan nykyisestä työstä luopumista.

Uudet työtehtävät saattavat olla alhaisemmin palkattuja tai hyvinkin erilaisia kuin aiempi työsi, tai sitten eivät. Ehkä arvostat oman jaksamisesi ja vapaa-aikasi korkeammalle kuin rahan ja jatkuvan suorittamisen.

Kuormittunut olo ei välttämättä tarkoita, ettet pitäisi nykyisestä työstäsi. Se saattaa vain olla henkisesti tai fyysisesti niin kuormittavaa, ettet jaksa samaa tahtia työurasi loppuun saakka. Muista myös, että kuormitumme ja palaudumme eri tahtia kuin muut. Ei kannata verrata itseään muihin.

VINKKI: Jos hyppy tuntemattomaan tuntuu pelottavalta, älä tee sitä kertarysäyksellä. Uppoudu ensin uuteen aiheeseen ja opi siitä mahdollisimman paljon. Jos olet tyytymätön nykyisessä työssä, aloitan uuteen alaan tutustuminen hyvissä ajoin.

Jos mahdollista, voit jatkaa työssäsi osa-aikaisesti ja kokeilla uuden alan töitä pieninä annoksina. Näin riski uusiin tehtäviin siirtymisestä ei ole niin suuri, ja voit edelleen palata vanhaan.

Syy #4: Perspektiivisi elämään ja työhön on muuttunut 🍃

Joskus elämässämme tapahtuu jotakin, joka saa meidät ajattelemaan asioista eri tavalla tai miettimään uravalintojamme uudesta näkökulmasta. Muutoksen syynä voi olla jokin suuri mullistus kuten avioero, lapsen syntymä tai läheisen sairastuminen. Toisaalta muutoksen syy voi myös olla pienempi, kuten vaikkapa uuden ihmisen kohtaaminen, ajatuksia herättävän kirjoituksen lukeminen tai jokin arkinen kohtaaminen.

Ehkäpä aiempi työsi on esimerkiksi vienyt sinua paikasta toiseen, ja haluaisit nyt asettautua paikoillesi. Tai ehkä haluaisit vaihtaa erilaiseen työympäristöön tai tehdä työtä eri syistä.

VINKKI: Emme ole samanlaisia elämän eri vaiheissa. Ajattelumme, elintapamme ja prioriteettimme muuttuvat. On vain luontevaa, että myös suhtautumisemme työntekoon muuttuu.

Joskus muutos uuteen on mahdollista myös nykyisellä alalla ja nykyisessä työssä – mieti, voisitko itse vaikuttaa siihen, miten tai miksi teet työtäsi. Tai voisitko kysyä työnantajaltasi mahdollisuutta uuteen rooliin siirtymiseen, joustavampaan työaikaan tai johonkin muuhun sinua motivoivaan muutokseen?

Jos olet kiinnostunut uudelleenkouluttautumaan tai haluat tutustua koulustarjontaan, aloita matkasi täältä:

Siirry hakuun

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: