10 vinkkiä yrityksen ympäristövaikutusten vähentämiseen

Ilmaston lämpenemisen, ympäristön saastumisen ja luonnonvarojen vähenemisen vuoksi ympäristötietoisen liiketoiminnan harjoittaminen ei ole koskaan ollut yhtä tärkeää kuin nyt. Yhä useampi yritys miettii ympäristövaikutuksiaan ja arvioi toimintamallejaan uudelleen. Kestävän kehityksen strategiat ovat nopeasti tulossa välttämättömiksi kilpailuedun säilyttämisen vuoksi. Olittepa etsimässä suurempia tai pienempiä keinoja yrityksenne ympäristöjalanjäljen muuttamiseen, ei ole koskaan liian myöhäistä tarttua toimeen.

Tässä on kymmenen helppoa ja saavutettavissa olevaa vinkkiä, jotka voitte ottaa käyttöön työpaikallanne jo tänään!

1. Päivitystä jätteiden kierrättämiseen

Jätteiden lajittelupisteen perustaminen työpaikalla on ensimmäinen askel yrityksenne jalanjäljen pienentämiseksi. Varmistakaa, että kaikki jäteastiat ovat merkitty selkeästi ja työntekijöitä on opastettu huolellisesti niiden käytössä. Jätteiden lajittelu saattaa kuulostaa yksinkertaiselta asialta, mutta kaikille se ei ole päivänselvää.

2. Laitteet sammuksiin!

Jos laite ei ole käytössä, sammuttakaa se. Ylimääräiset tietokoneet tai näytöt tulisi kytkeä pois päältä, puhelimien laturit irrottaa seinästä ja käyttämättömien huoneiden valot sammuttaa. Toinen varteenotettava vaihtoehto on asettaa tietokoneiden näytöt sammumaan tietyn käyttöajan jälkeen ja asentaa automaattiset valokatkaisijat huoneisiin.

3. Paperille vain pakolla

Vähentäkää tulostamista pitämällä asiakirjat verkossa. Digitalisoikaa dokumentit ja jakakaa ne sähköisesti palvelimella, pilvipalveluissa tai sähköpostitse. Jos tulostusta on hankala välttää, muuttakaa asetusten värivaihtoehdot mustavalkoiseksi ja käyttäkää kaksipuolista tulostusta. Lisäksi, käyttämällä pienempiä fontteja, voitte vähentää käytetyn musteen määrää. Kierrätetyn paperin käyttö tulostuksessa on myös hyvä kompromissi.

4. Vanhat tavarat liikkeelle

Tarvitsetteko toimistoonne esimerkiksi hyllyjä eikä teillä ole budjettia uusille huonekaluille? Koskaan ei voi tietää, mitä kierrätyskeskuksesta saattaa löytää. Toisen roska voi olla toisen aarre. Voitte pitää myös yrityksen sisällä päiviä, jolloin jokainen tuo kotoaan tarpeettomia tavaroita, joita voi keskenään vaihtaa. Tarvittaessa voitte lahjoittaa tavaroita myös hyväntekeväisyyteen.

5. Autoille lepoa

Yrittäkää löytää keinoja, joilla voitte vähentää auton käyttämistä työmatkoilla. Pitäkää esimerkiksi ”polkupyörällä töihin” tai ”kävelemällä töihin” -päiviä. Niille, jotka asuvat liian kaukana, julkinen liikenne voi olla hyvä vaihtoehto. Jos yrityksenne pystyy tarjoamaan alennuksia julkisen liikenteen kustannuksissa, voi sekin innostaa työntekijöitä käyttämään julkisia kulkuvälineitä auton sijasta.

6. Työpisteistä viidakoiksi

Koristakaa toimistonne erilaisilla viherkasveilla. Kasvit eivät ainoastaan kaunista työtilaa, vaan ne myös imevät ilmassa olevia epäpuhtauksia ja parantavat ilmanlaatua tuottamalla happea. Ne siis luovat mukavan tunnelman ja piristävät työntekijöiden päivää.

7. Sijoittakaa keittiötarvikkeisiin

Keittiön varustaminen kunnollisilla ruokailuvälineillä vähentää kertakäyttöastioiden käyttöä. Lisäksi kodinkoneet, kuten esimerkiksi mikroaltouuni ja astianpesukone, kannustavat henkilöstöä tuomaan omat eväät kotoa. Tällöin esimerkiksi valmisruokien mukana tulevien muovijätteiden määrää saadaan vähennettyä.

8. Vähemmän pakkaamista

Kaikki kuljetuspakkausten määrän vähentämiseen tähtäävät toimenpiteet eivät ainoastaan auta ympäristöä, vaan ne myös alentavat kustannuksia. Yksinkertainen puhelu tavarantoimittajalle voi olla kaikki, mitä tarvitaan muovi- ja polystyreenipakkausten määrän vähentämiseen saapuvien toimitusten osalta.

9. Pitäkää yhtä muiden vihreiden yritysten kanssa

Ette ole ainoa yritys, joka etsii keinoja ekologisen jalanjäljen pienentämiseen. Muiden samaa tavoittelevien yritysten kanssa yhteistyön tekeminen tai asiasta verkossa keskusteleminen voivat olla loistavia tapoja tunnistaa hyviä käytäntöjä ja kehittää omaa toimintaa edelleen.

10. Tietoinen henkilöstö hanskaa vihreät toimintavat

Loppujen lopuksi, suurimman vaivan joutuu näkemään henkilöstö, kun puhutaan edellä mainituista vaiheista. Siksi henkilöstön kouluttaminen yrityksen vihreistä toimintatavoista ja käytännöistä on tärkeää. Erilaiset kyltit, tietopaketit, kokoukset ja seminaarit ovat kaikki hyviä tapoja varmistaa, että tiedot välitetään henkilökunnalle. Tuokaa siis esille, että välitätte yrityksenne ympäristövaikutuksista.

Kiinnostaako ympäristö- ja yhteiskuntavastuu? Esti täältä aihelueen koulutuksia!

Lähde: Ecopreneurist.com