Kestävä kehitys yrityksessä – eLearning
-
Verkossa
-
Tilauskoulutus
-
120 EUR
Esa Saloranta
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
ESG ja markkinointi
-
Verkossa
-
20.11.2024
-
Etätoteutus
-
750 EUR
ESG -raportointikoulutukset
-
Useita (2)
-
Useita (3)
-
Lähiopetus, Etätoteutus
-
93 EUR-1 767 EUR
Niklas Kaskeala
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Mika Aaltonen
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Antti Isokangas
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Alpo Rusi
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Markku Wilenius
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Miten kohdata sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus
-
Ylivieska
-
25.9.2024
-
Lähiopetus
-
200 EUR
Vastuullisuusviestinnän ja raportoinnin perusteet
-
Helsinki
-
25.8.2024
-
Lähiopetus
-
790 EUR
Näin teet yrityksellesi vastuullisuusohjelman
-
Verkossa
-
18.9.2024
-
Etätoteutus
-
750 EUR
ISO 14001 – Perusteet
-
Verkossa
-
10.9.2024
-
Etätoteutus
-
320 EUR
Ali Giray
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Yrityksen hiilijalanjälki ja päästölaskenta arvoketjussa
-
Verkossa
-
25.9.2024
-
Etätoteutus
-
420 EUR
Vastuullinen johtaminen
-
Helsinki
-
27.8.2024
-
Lähiopetus
-
1 390 EUR
CBAM tutuksi – EU:n hiilirajajärjestelmän tarkoitus ja soveltaminen
-
Verkossa
-
11.9.2024
-
Etätoteutus
-
550 EUR
Vastuullisuusviestinnän koulutuskokonaisuus 2024
-
Useita (2)
-
Lähiopetus, Etätoteutus
-
2 650 EUR-3 200 EUR
Ossi Paloneva
-
Useita paikkakuntia
-
Tilauskoulutus
Hiilijalanjäljen laskeminen - päästöt ja säästöt
-
Verkossa
-
25.9.2024
-
Etätoteutus
-
320 EUR
Yhteiskuntavastuulla yritys viestii arvoistaan
Yrityksen yhteiskuntavastuulla (corporate social responsibility, corporate responsibility) viitataan kestävän kehityksen edistämiseen yrityksessä. Vastuullisen yrityksen toiminta on
- luotettavaa,
- taloudellista,
- yhteiskunnallisesti hyväksyttävää
- ja ympäristöä kunnioittavaa.
Vastuulliseen yritystoimintaan kuuluvat ihmisoikeuksien kunnioittaminen, ympäristövaikutusten arviointi, yrityksen toiminnan avoimuus ja valvonta sekä toiminnasta raportointi. Vastuullisuusperiaatteet ulottuvat yrityksen oman toiminnan lisäksi myös alihankintaketjuihin ja yhteistyökumppaneihin.
Yritysten yhteiskuntavastuu jaetaan tavallisesti kolmeen osa-alueeseen:
- taloudellinen,
- ekologinen
- ja sosiaalinen vastuu.
Ympäristön huomioiminen tärkeää
Aiemmin yritysten vastuullisuus ja siihen liittyvä raportointi ovat perustuneet pitkälti vapaaehtoisuuteen, mutta ajat ovat muuttumassa. Yhteiskunnallisesta vastuusta on tulossa tärkeä näkökohta niin suurille kuin pienillekin yrityksille.
Esimerkiksi ilmaston lämpeneminen on herättänyt sekä yritykset että kuluttajat huolehtimaan ympäristön hyvinvoinnista.
Tärkeää organisaatioiden yhteiskuntavastuussa on se, että kyse on todellisista toimista ja teoista eikä vain pelkästä sanahelinästä ja hyvistä aikeista. Yhteiskuntavastuuta ja ympäristövastuuta käsittelevien koulutusten tarkoituksena on lisätä johtajien ja työntekijöiden ympäristötietämystä ja -osaamista sekä auttaa heitä ottamaan uudet tavat käyttöön arkipäiväisissä työtehtävissään.
Yritysvastuu kasvattaa yrityksen kilpailukykyä
Usein yhteiskuntavastuusta puhuttaessa viitataan suuriin yrityksiin. Myös pk-yrityksille yhteiskuntavastuun tiedostaminen toimii välineenä kilpailukyvyn lisäämiseksi.
Työ- ja Elinkeinoministeriön mittaamat myönteiset vaikutukset yrityksille ovat seuraavanlaisia:
- laadukkaammat tuotteet ja palvelut
- asiakastyytyväisyyden lisääntyminen
- tyytyväisemmät työntekijät
- imago
Miksi osallistua yhteiskuntavastuun koulutukseen?
Yhteiskuntavastuun noudattaminen on merkittävä yrityksen maineeseen ja kilpailukykyyn vaikuttava tekijä. Huonossa maineessa oleva yritys ei vedä puoleensa sijoittajia tai rahoittajia, ja yrityksen on vaikea kilpailla markkinoilla.
Yhteiskuntavastuun koulutukset helpottavat taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristöön liittyvien vastuiden kantamista. Pienilläkin muutoksilla organisaatioiden arkea voidaan muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Yhteiskuntavastuukoulutus tarjoaa neuvoja ja tukea näihin muutoksiin.
Yhteiskuntavastuun koulutusten aiheita ovat muun muassa:
- ympäristöjohtaminen
- suunnitelmat ja raportit
- viestintä ja markkinointi
- erilaiset hallintajärjestelmät
- lait ja kansainväliset normit
- kemikaalien käsittely
- ympäristöriskien arviointi
Lähteet: Kuluttajaliitto, Yrittäjät.fi, TEM.fi (Työ- ja elinkeinoministeriö), Ympäristöministeriö