Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili
Näyttää 1-22 yhteensä 22 tulosta
  • = Haastattelu
Näyttää 1-22 yhteensä 22 tulosta
 

Palvelumuotoilu palvelee niin asiakkaan kuin yrityksen tarpeita

Termi palvelumuotoilu (Service Design) tarkoittaa muotoilun hyödyntämistä palvelujen innovoinnissa, kehittämisessä ja suunnittelussa. Palvelumuotoilu pyrkii palvelukokemuksen käyttäjälähtöiseen suunnitteluun siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Palvelumuotoiluun liittyviä käsitteitä ovat esimerkiksi palvelun kontaktipisteet, palvelutuokiot ja palvelupolku, joista myös asiakkaan palvelukokemus rakentuu.

Jos organisaatiossanne ollaan kiinnostuneita tarjoamanne tai suunnittelemanne palvelun ja sen aikansaaman kokemuksen kehittämisestä, on palvelumuotoilukoulutus oikea ensiaskel!

Palvelumuotoilulla parannat asiakaskokemusta

Palvelukokemusta ei voi suunnitella etukäteen, sillä se on aina jokaisen asiakkaan tai muun sidosryhmän jäsenen henkilökohtainen kokemus, joka rakentuu esimerkiksi kunkin omien arvojen ja odotusten pohjalta. Palvelukokemusta voi kuitenkin muokata palvelumuotoilun avulla selkeämmäksi ja johdonmukaisemmaksi asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Näin asiakkaan kokemusta, eli sitä, miten hän kokee ja tulkitsee saamansa palvelun, voidaan johdattaa haluttuun suuntaan.

Tarjoa asiakkaalle laadukasta palvelua – panosta käyttäjäkokemukseen

Palvelumuotoilun tavoitteet ovat asiakastyytyväisyyden ja -sitoutumisen lisääminen sekä yrityksen palvelutuotannon tehostaminen. Palvelumuotoilu on ajattelutapa, jonka keskiössä on asiakeskeisen ja kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen suunnittelu. Tämän ajattelutavan avulla syntyy palvelukokemuksia, jotka ovat asiakkaalle hyödyllisempiä, merkityksellisempiä ja houkuttelevampia. Palvelumuotoilu antaa mahdollisuuden tarkastella palvelukokemusta asiakkaan näkökulmasta ja osallistamaan asiakkaan palvelun kehittämiseen.

Palvelumuotoilukoulutus tähtää parempaan vuorovaikutukseen

Palvelumuotoilukoulutuksessa voidaan keskittyä ratkaisemaan erilaisia palveluorganisaation ja sen asiakaskunnan välisiä vuorovaikutukseen liittyviä haasteita. Jos vuorovaikutuksessa on ongelmia, ei palveluprosessi toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Kun taas vuorovaikutus on kunnossa, vastaa palvelu asiakaskunnan tarpeita ja toiveita. Tällöin asiakas nauttii palvelun kuluttamisesta, kokee saavansa rahoilleen vastinetta ja todennäköisesti suosittelee sekä käyttää palvelua uudelleen. Näin palvelumuotoilu vahvistaa palveluorganisaation menestystä.

Palvelumuotoilulla on paljon annettavaa

Palvelumuotoilu ja palvelumuotoilukoulutus ammentavat useilta eri liiketoiminnan alueilta. Näitä ovat esimerkiksi: 

  • markkinointi
  • viestintä
  • muotoilu
  • asiakaspalvelu

Palvelumuotoilukoulutusta on saatavilla eri aloille kohdistettuna. Erityisen suosittuja ovat olleet sosiaali- ja terveysalalle eli sote-alalle suunnatut palvelumuotoilun koulutukset. 

Palvelumuotoilukoulutus sopii kaikille aloille

Palvelumuotoilukoulutus on hyödyksi niin yksityisille kuin julkisille organisaatioille, alasta riippumatta. Palvelumuotoilukoulutus antaa erilaisia työkaluja ja neuvoja palvelumuotoilun toteuttamiseen ja suunnitteluun. Niiden avulla palvelumuotoilua pystytään hyödyntämään tehokkaasti osana organisaationne toimintaa.

Palaa sivun alkuun

Lähteet: This is Service Design Thinking (Service Design Network); Palvelumuotoilun perusteet (Sami Oinonen/THL)

Etsitkö koulutusta?

Koulutus.fi:n ilmaisen tarjouspyyntöpalvelun kautta saat apua koulutusten etsintään.

Täytä lomake tästä

Tarjouspyyntöpalvelu

Vertaile koulutuksia
Katso videoesittelyjä
Etsi kurssi kalenterin avulla
tammikuu 2019
ma
ti
ke
to
pe
la
su
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Inspiraatioksi
Johtamisen erikoisammattitutkint...
Opiskelijatarina: Amiedu

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy yksikönjohtajana toimiva Pinja Marjamäki suoritti sosiaali- ja terveysalalle suunnatun Johtamisen erikoisammattitutkinnon.

Lue lisää
Kaupan esimiehen EAT:lla varmuut...
Opiskelijatarina: Amiedu

Tove Fihlström työskentelee Club Managerina Turun keskustan Elixialla. Hän vastaa yksikkönsä toiminnasta ja toimii siellä esimiehenä. Varmuutta esimiestyöskentelyyn hän on saanut kaupan esimiehen erikoisammattitutkinnosta.

Lue lisää
Koulunkäyntiavustajaksi oppisopi...
Opiskelijatarina: Amiedu

Suomeen seitsemän vuotta sitten muuttanut Anna Rubanova työskentelee koulunkäyntiavustajana valmistavalla luokalla 1-2 luokkalaisten maahanmuuttajien kanssa. Kun koulun rehtori ehdotti oppisopimusta, Anna innostui heti mahdollisuudesta. 

Koulunkäyntiavustajaksi maahanmuuttajakoulutuksella