Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Haaveiletko arvostetun Aalto MBA for Executives -ohjelman suorittamisesta? Hae MBA-stipendiä 13.6. mennessä!💎

Etätyö ja muutokset

Miten hyvin suhtaudut muutoksiin?

Muutos voi olla erittäin stressaava ja epämiellyttävä kokemus riippumatta siitä, milloin ja miten se tapahtuu. Tällä hetkellä saatat kokea elämässäsi useita muutoksia kerralla, joista selviytyminen voi olla haastavaa.

Koronan myötä osa meistä on kokenut muutoksen työpäivissämme. Ihmiset työskentelvät kotona tai pienemmillä tuntimäärillä samalla kun yritykset pyrkivät selviytymään taloudellisesti maailmanlaajuisesta pandemiasta. Saatat kamppailla aikataulujen muutoksien kanssa, jonka vallitseva tilanne on aiheuttanut, tai ehkä koet vaikeuksia sopeutua niin kutsuttuun "uuteen normaaliin", jossa illanistujaiset ystävien kanssa vaihtuvat koti-iltoihin ja perheen tapaaminen tapahtuu ruudun välityksellä. 


Muutos ei aina ole meidän hallinnassamme. Mutta tapa, jolla reagoimme muutokseen, riippuu aina meistä


Niin ammatillisesta kuin henkilökohtaisesta näkökulmasta katsottuna muutokseen sopeutuminen voi olla hyvin hankalaa. Muutos voi kuitenkin opettaa sinulle enemmän itsestäsi - siitä, mitkä selviytymismekanismit auttavat ja mitkä taas toisaalta vahingoittavat sinua. Se voi olla myös ratkaiseva havainto työssäsi etenemis- ja ylenemismahdollisuuksien kannalta. 

Siksi on niin tärkeää tunnistaa oma negatiivinen suhtautuminen muutoksiin ja ryhtyä ennakoiviin toimiin tämän torjumiseksi. Meillä on kaksi vaihtoehtoa, kun on kyse muutoksesta: vastustaa ja välttää tai puuttua siihen ennakoivasti.

Alla on kuusi keskeistä varoitusmerkkiä, joihin on syytä kiinnittää huomiota, jotta et joudu muutoksen uhriksi.


1. Koet muutoksen epäoikeudenmukaiseksi 👎 

Aivan kuten yksityiselämä, myös työelämä muuttuu jatkuvasti. Suhtautuminen muutoksiin henkilökohtaisena hyökkäyksenä on usein merkki siitä, että otat asiat liian henkilökohtaisesti.

Mitä tämä tarkoittaa työssä ⬇

Muutosaloitteet on suunniteltu useimmiten vaikuttamaan kokonaisiin osastoihin tai organisaatioihin keskittyen prosesseihin ja strategiaan. Niillä on hyvin harvoin mitään tekemistä yksittäisen henkilön kanssa, joten jos tunnet suuren henkilökohtaisen epäoikeudenmukaisuuden tunteen, keskityt todennäköisesti liikaa välittömään ympäristöösi etkä huomaa muutoksen suurempaa tarkoitusta. 

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI:  Puhu esimiehellesi. Voi olla, että muutoksen syystä tiedotettiin huonosti, tai et ymmärrä täysin, miksi muutos on tarpeen. Puhuminen esimiehellesi voi auttaa lievittämään huoliasi  siitä, että muutos kohdistuu sinuun. Keskustelu voi auttaa laajentamaan näkemystäsi, miksi muutosta tarvitaan ja miksi se ylipäätään on hyvä juttu. 


2. Ajattelet liikaa muutosten seurauksia 💭

Totuus on, että kukaan meistä ei voi ennustaa tulevaisuutta. Aivomme ovat kuitenkin kytketty arvioimaan riskejä eri vaihtoehtojen välillä ja löytämään oikean polun eteenpäin. Tässä ei ole teoriassa mitään vikaa, sillä näin selviydyimme aikoinaan luolamiehinä ja -naisina. Nykypäivän modernissa maailmassa se johtaa usein siihen, että yliajattelemme ja keskitymme ainoastaan negatiivisiin puoliin sen sijaan, että antaisimme positiivisille tuloksille yhtä paljon huomiota ja tilaa.

Onko sinulla unettomia öitä uuden esimiehesi takia? Ajatteletko jatkuvasti tapoja tehdä häneen vaikutuksen? Näetkö työympäristön, jossa sinun on opittava tekemään työsi uudelleen ihan kuin se olisi ensimmäinen työpäiväsi?

Vaikka neuvo "älä mieti liikaa" on ihan totta, se ei välttämättä ole hyödyllinen, jos olet jo syvällä yliajattelun syövereissä. 

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI:  Varaa päivästä aika muutoksen pohtimiselle, sen sijaan, että viettäisit koko päivän asiaa murehtien. Hyödynnä aika tekemällä SWOT-analyysi muutoksesta, eli pyri kartoittamaan muutoksen tuomat mahdollisuudet ja vahvuudet samalla tavoin, kuin pohdit sen aiheuttamia uhkia ja heikkouksia.


Anna itsellesi aikaa ja tilaa keskittyä muutoksen mahdollisuuksiin ja vahvuuksiin samoin kuin keskityt muutoksen uhkiin ja heikkouksiin


3. Olet liian itsepäinen ✋

Tämä tapahtuu yleensä, kun yrität todistaa, että muutos on tarpeeton tai tulee epäonnistumaan. Olet liian itsepäinen myöntämään, että asioita ei ole aiemmin välttämättä tehty tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Käytät siis itsepäisyystaktiikkaa osoittaaksesi, että asioita ei tarvitse muuttaa lainkaan. Itsepäisyys voi ilmetä esimerkiksi ylitöiden tekemisenä alkuperäisen työtahdin ylläpitämiseksi ainoastaan osoittaaksesi, että asiat toimivat aivan hyvin ennallaan. Tai ehkä tahallasi unohdat osallistua uuden järjestelmän käyttöön liittyvään koulutustilaisuuteen, jonka muutos on tuonut. Oli se sitten mitä tahansa, jos huomaat itsepäistä muutosvastarintaa itsessäsi, ota askel taaksepäin.

Itsepäisyys voi usein johtua siitä, ettet näe muutoksen tarkoitusta. Itsepäinen suhtautumisemme muutokseen syntyy yleensä kokemuksesta, ettei muutosta tarvita. 

Tämä asenne voi johtaa vakavaan stressiin ja väsymykseen, mikä taas voi olla erittäin haitallista jaksamiselle. Vielä pahempaa, se voi saada sinut menettämään luottamuksen itseesi ja kykyihisi, mikä johtaa vain entistä suurempaan stressiin ja tyytymättömyyteen.

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI: Tee luettelo kaikista asioista, jotka kehittyvät tämän muutoksen myötä. Kenties voit pyytää esimiestäsi esittelemään muutoksen suurimmat edut. Tee myös luettelo ongelmista, jotka sinulla on nykyisen järjestelmän kanssa. Kun näet nämä kaksi asiaa vierekkäin, voi se helpottaa tunnettasi siitä, että muutos olisi tarpeeton.  Parhaimmillaan se voi auttaa näkemään, että muutos saattaa lopulta auttaa sinua!


4. Paheksut kollegoitasi ja esimiehiäsi 😒

Jopa ne, jotka 'antavat periksi' muutokselle ja hyväksyvät, että se tapahtuu, voivat tulla katkeriksi. Tämän seurauksena ihmiset reagoivat usein negatiivisilla tavoilla, joihin kuulu esimiesten ja kollegoiden paheksuminen.

Mitä enemmän tietyn henkilön katsotaan olevan vastuussa muutoksesta, sitä enemmän hänestä voi tulla turhautumisen kohde niille, joilla on vaikeuksia hyväksyä muutos. Tämä ei kuitenkaan vain vahingoita suhdetta pomoosi, vaan voi myös jättää sinulle hyvin tyhjän olon.

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI:  Jos huomaat tuntevasi mielipahaa esimiehestäsi kohtaan, on todennäköistä, ettet ole saanut riittävästi tietoa muutoksesta ja sinusta tuntuu, ​​että sinua painostetaan. Tässä vaiheessa on hyvä ottaa askel taaksepäin ja pyytää lisätietoja - pyydä esimiehesi pitämään workshop, jossa sinä ja kollegasi voitte esittää kysymyksiä aiheesta. Kun olet saanut paremman kokonaiskäsityksen siitä, mitä muutos käytännön tasolla tarkoittaa sinulle, voit tuntea vähemmän katkeruutta tilanteesta.

Viestintä on avain. Jos olet johtaja, varmista, että ilmoitat muutoksen tuomista eduista ja mahdollisuuksista selkeästi. Jos olet työntekijä, kysy: mitä hyötyä tästä on minulle?


5. Yrität hallita kaikkea 📊

Ihmiset tuntevat itsensä usein epävarmoiksi uudessa työympäristössään, mikä saa heidät kehittämään selviytymismekanismeja, jotka voivat todellisuudessa olla hyvin epäterveellisiä.

Koronatilanteen valossa tämä voi muodoltaan olla esimerkiksi tiukkojen aikataulujen laatimista työpäivälle. Vaikka saatat tuntea, että aikatauluttaminen tekee sinusta tuottavamman, asia ei välttämättä ole näin. Näiden itse asettamien sääntöjen noudattamatta jättäminen johtaa usein irrationaaliseen vihaan tilanteen "hallinnan menettämisestä". Tehtävälistan täyttämisellä on usein päinvastainen vaikutus, jolloin sinusta tuntuu kuin päivä olisi ollut täysin tuottamaton, jos et onnistu merkitsemään ihan jokaista kohtaa luettelosta tehdyksi.

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI: Keskity ensin siihen, mitä voit hallita. Oletetaan, että muutoksen myötä työskentelet kotoa käsin. Voit hallita aikataulua, joten on hyvä miettiä, miten haluat viettää päiväsi. Sen sijaan, että kirjoittaisit tuntikohtaisen taulukon siitä, kuinka sinun tulisi viettää aikaa, anna itsellesi luettelo tärkeysjärjestyksessä korkeintaan kolmesta asiasta, jotka sinä päivänä aiot saavuttaa. Jos voit merkitä edes yhden tärkeän asian tehdyksi päivän aikana, voit laskea sen hyväksi ja tuottavaksi päiväksi.


6. Hylkäät neuvot ja ehdotukset ❌

Perinteinen kuilu työntekijöiden ja johdon välillä on kaventunut ajan myötä, ja johtajien ja työntekijöiden onkin nykyisin tavallista pohtia ideoita yhteisöllisesti varmistaen, että kaikkien ääni saadaan kuuluviin. Tämä auttaa löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut ongelmiin roolista tai asemasta riippumatta.

Jos huomaat hylkääväsi ihmisten ideoita edes harkitsematta niitä, voi se usein olla merkki siitä, että sinulla on vaikeuksia käsitellä muutostilanteita. Usein syynä on epäluottamus, joka saa sinut automaattisesti hylkäämään muiden mielipiteet, varsinkin, jos ne voivat johtaa johonkin "tuntemattomaan".

VINKKI TÄMÄN TORJUMISEKSI:  Yksi tapa, jolla voit yrittää olla ampumatta alas muiden ideoita, on "kyllä,  ja…” -tekniikka. Sen sijaan, että aloitat lauseesi heidän ajatuksensa kumoamisella, aloitat lauseesi sanoilla "Kyllä, ja ...". Vaikka se kuulostaa yksinkertaiselta, se on tehokas. Tämä tekniikka pakottaa sinut antamaan uusille ideoille mahdollisuuden.


Tiedosta, että muutos vaikuttaa meihin kaikkiin, mutta voimme itse hallita sitä, miten reagoimme muutokseen 🙏


Ihmiset voivat olla hyvin ahdistuneita muutoksista. Liika ahdistuneisuus ja kiireellisten päätösten tekeminen voivat vaikuttaa työn laatuun sekä suhteisiisi tiimin jäsenten ja muiden kollegoiden kanssa.

Viime kädessä muutos tapahtuu, halusimme sitä tai emme.  Olipa kyse jostain yksinkertaisesta, kuten ohjelmiston vaihtamisesta, tai jostain suuremmasta, kuten yrityksen uudelleenorganisoinnista, tieto siitä, miten reagoimme ja selviämme muutoksista, voi auttaa meitä kasvamaan niin ihmisinä kuin ammattilaisina.

Viimeksi päivitetty: 26 huhti 2021

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 4.10.2019

Pomodorolla aika haltuun

Tutustu Pomodoro-menetelmään, joka on suosittu ja yksinkertainen ajanhallinnan tekniikka, josta voit saada apua ja puhtia työskentelyysi vaikka heti!

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 20.5.2020

Näin projekti onnistuu, myös etänä!

Voisiko työsi tehostua, jos soveltaisit projektinhallinnan menetelmiä? Lue asiantuntijoiden vinkit onnistuneeseen projektinhallintaan, myös etänä!

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 22.4.2021

Ajanhallinta – kolme vinkkiä tehokkuuteen

Miltä sinun to do -listasi näyttää tänään, tällä viikolla tai tässä kuussa? Onko se pitkä? Kuinka monta kohtaa pystyt ruksaamaan listaltasi ennen projektiesi deadlineja? 

Lue lisää
studentum.fi
Tilaa uutiskirjeemme
Saat koulutusvinkkejä, tarjouksia ja uutisia suoraan sähköpostiisi.