Hygieniapassitesti

Hygieniapassitesti edellytyksenä elintarvikealalle. Alta löytyy tietoa hygieniapassitestistä ja sen suorittamisesta.

Saat lisätietoa esitellyistä hygieniapassitesteistä täyttämällä yhteydenottopyyntölomakkeen koulutussivun alalaidassa. Tämän jälkeen koulutuksentarjoaja ottaa sinuun yhteyttä. Palvelu on maksuton.

Etkö löydä etsimääsi? Ota yhteyttä: info@koulutus.fi.
Suodata
Koulutusala
Toteutustapa
Koulutustyyppi
Näytä kaikki suodattimet

Suositut koulutusalat

Suositut sijainnit

Opiskelijakokemukset

Hygieniapassitesti -aiheisista koulutuksista lisätietoa alla:

Hygieniapassitesti kertoo elintarvikehygienian osaamisesta

Elintarvikealalla on olennaista, että jokaisella työntekijällä on omien työtehtäviensä vaatima riittävä elintarvikehygieeninen osaaminen, jotta ruokaa osataan käsitellä turvallisesti. Myös elintarvikealan esimiehellä on velvollisuus pitää huolta siitä, että hänen alaisillaan on tämä vaadittava osaaminen ja valvoa sen ylläpitämistä. Hygieniapassitesti ja sen suorittamisesta saatava todistus on helppo tapa todistaa ja valvoa hygieniaosaamista.

Pakkaamattomien elintarvikkeiden kanssa työskelentely edellyttää hygieniapassia

Hygieniapassitesti tulee olla suoritettuna työntekijöillä, joiden työhön liittyy erityisiä elintarvikehygieenisiä riskejä tai jotka käsittelevät pakkaamattomia, helposti pilaantuvia elintarvikkeita työssään. Helposti pilaantuvia elintarvikkeita ovat esimerkiksi maito- ja lihatuotteet. Hygieniapassitesti ja sen suorittaminen toimivat edellytyksenä esimerkiksi kahvilassa, ravintolassa, suurkeittiöissä, elintarvikemyymälässä ja elintarvikkeita valmistavilla tehtailla työskentelyyn.

hygieniapassitesti

Hygieniapassitesti testaa osaamista elintarvikehygieniaa koskevilla aihealueilla

Hygieniapassitesti mittaa osaamista seuraavilla aihealueilla:

• Mikrobiologian perusteet
  • Ruokamyrkytykset
  • Hygieeniset työskentelytavat
  • Henkilökohtainen hygienia
  • Puhtaanapito
  • Omavalvonta
  • Lainsäädäntö

Elintarvikeviraston laatiman testin tavoitteena on osoittaa vaatimusten mukainen osaaminen työtehtäviä varten. Hygieniapassitesti tulee olla suoritettuna viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työn aloittamisesta. Testissä on 40 oikein/väärin -väittämää, joista tulee osata valita oikea vaihtoehto vähintään 34 väittämään.