...

Uutta oppia ympäri vuoden kesäyliopistossa

Kesäyliopistojen koulutustarjonta on hyvin laajaa. Koulutuksia löytyy aina Mindfulnessista saksan kieleen ja psykoterapiasta Exceliin. Kesäyliopistot järjestävät:

• avointa korkeakouluopetusta (avoin AMK ja avoin yliopisto)
  • ammatillista täydennyskoulutusta
  • yleissivistävää koulutusta (esim. kielten opetus, taide- ja kulttuurialan kurssit)
  • abi- ja lukiolaiskursseja

Opiskelu kesäyliopistossa ei ole koskaan täysipaiväistä, vaan tapahtuu esimerkiksi työn ohella tai muuta opiskelua tukien.

Kesäyliopistoja on ympäri Suomen. Mikä voisi yhdistää Raumaa, Poria, Turkua, Rovaniemeä, Helsinkiä, Tamperetta, Maarianhaminaa, Hämeenlinnaa, Kokkolaa, Vaasaa, Seinäjokea, Oulua, Jyväskylää, Kouvolaa, Lahtea, Kotkaa, Hankoa, Lappeenrantaa, Imatraa, Mikkeliä, Savonlinnaa, Kuopiota, Joensuuta ja Kajaania? No tietenkin se, että ne ovat kesäyliopistokaupunkeja!

Kesäyliopistot ovat avoimia kaikille. Toisin sanoen, kaikki kesäyliopistojen koulutus- ja kurssitarjonnasta kiinnostuneet voivat ilmoittautua mukaan opiskelemaan. Koulutuskohtaisia kohderyhmärajoituksia saattaa toki olla.

Ikääntyvien yliopisto

Ikääntyvien yliopisto on kesäyliopistojen erikoisuus. Se on "tietoa etsivien, yhteiskunnan ja yhteisön sekä itsensä kehittämisestä kiinnostuneiden ikääntyvien ihmisten kohtaamispaikka" (Suomen Kesayliopistot ry).

Tarkoituksena on tarjota yliopistotasoista opiskelua ilman opintosuorituksiin liittyvää tavoitteellisuutta. Samalla edistetään ikääntyvien henkilöiden vireyttä sekä henkisiä ja sosiaalisia kykyjä. Jotkin kesäyliopistot järjestävät myös lasten yliopistoja.

Yleissivistävä koulutus ja täydennyskoulutus kesäyliopistossa

Kesäyliopistojen avoimessa koulutustarjonnassa vahvistat ammatillista osaamistasi, kehität itseäsi, saat vauhtia ura- ja palkkakehitykseen. Moni käyttää kesäyliopiston koulutuksia ponnahduslautana uranvaihtoon. Kouluttautuminen kannattaa myös siksi, että pysyy perillä uusimmasta tiedosta ja saa virikkeitä arkeensa!

Lähteet: Kesäyliopistot.fi