Kirjoituskurssista on hyötyä työssä ja arjessa

Kirjoittaminen on yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä taidoista, jonka ihminen oppii koulussa. Hyvä kirjoitustaito on usein hyödyksi työelämässä ja sitä arvostetaan monissa erilaisissa tehtävissä. Tuottamalla sujuvaa ja oikeakielistä tekstiä vahvistat omaa ammattimaisuuttasi ja uskottavuuttasi.

Tapasi kirjoittaa vaikuttaa siihen, minkälaisen kuvan annat sinusta itsestäsi ja yrityksestäsi. Viestisi ja sanomasi uskottavuus on kiinni siitä, miten ja mitä olet kirjoittanut. Kirjotuskurssin avulla voit vahvistaa osaamistasi esimerkiksi kielenhuollossa, eri tekstilajeissa tai eri tyyppisissä teksteissä, kuten kokousmuistiot, sähköpostiviestit, tiedotteet ja myyntitekstit. Sujuva kirjoittaminen säästää aikaa ja vapauttaa resursseja muuhun työhön.

Kirjoituskurssi auttaa sujuvaan kirjoittamiseen ja toimivaan tekstiin

Kuka tahansa voi tuottaa tekstiä, mutta toimivan ja oikeakielisen tekstin kirjoittaminen vaatii jonkin verran harjoittelua. Toimivan teksti on mielekästä luettavaa ja pysyy aiheen ytimessä. Sanavalintojen tulee olla tekstistä riippuen tyyliin sopivaa. Tekstin rooli voi olla esimerkiksi viihdyttävä tai informatiivinen, riippuen tekstin sisällöstä. Kirjoituskurssilla pääset hiomaan ilmaisuasi sekä perehtymään oikeakielisyyteen ja oikeinkirjoitukseen.

Erilaisten tekstilajien hallinta on tärkeää

Raportit, selonteot, sähköpostit, sopimukset, tiedotteet, puheet, tiivistelmät ja muistiot ovat vain muutamia esimerkkejä työelämässä vastaan tulevista kirjallisen viestinnän lajeista. Erityisesti asiantuntijatehtävissä ja erilaisissa toimistotyön rooleissa tekstin tuottamisen taito ja eri tekstilajien hallinta on tärkeää.

Kirjoituskurssista apua sisällöntuotantoon

Digitaalisessa ympäristössä on tärkeää tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Yritykset ja organisaatiot voivat kasvattaa bränditietouttaan ja kasvattaa myyntiään tuottamalla kohderyhmään kuuluvia ihmisiä sitouttavaa sisältöä. Kirjoituskurssit toimivat sisältöä tuottaville henkilöille erinomaisen välineenä vahvistaa kykyään tuottaa tekstiä.

Kielenhuollon kirjoituskurssi

Kielenhuoltoon keskittyvän kirjoituskurssin avulla parannat valmiuksiasi laatia toimivia, selkeitä ja täsmällisiä tekstejä oikeakielisesti. Kielenhuollon kirjoitukurssin tarkka sisältö vaihtelee kouluttajan mukaan, mutta usein koulutukseen sisältyy seuraavia kielenhuollon perusaiheita:

• tekstin tyyli: asiatyylin ominaisuudet, tekstin sävy, muotisanat, vieraan kielen vaikutus ja ammattitermit
  • eri tekstilajit ja niiden ominaisuudet
  • suomen kielen uusimmat normit ja suositukset
  • kirjoittamisen suunnitteleminen ja onnistunut otsikointi
  • oikeinkirjoitus (mm. alkukirjain, välimerkit, yhdyssanat, numeroilmaisut ja lyhenteet sekä vierassanat ja niiden taivutus
  • lauserakenne, kuten pronominit sekä lauseenvastikkeiden käyttö.