Nepsy-koulutus

Opintopolkusi neuropsykiatrian maailmaan

Toimi neuropsykiatristen erityisvaikeuksien kanssa painivien tukena. Tuot ryhtiä elämänhallintaan nepsy valmennuksen keinoin! Löydä itsellesi sopiva Nepsy-koulutus suodattamalla ja vertailemalla koulutustarjontaa alla.

Nepsy-koulutuksesta eväät neuropsykiatriseen valmennukseen

Neuropsykiatrinen valmennus on kuntoutusmenetelmä, jota sosiaali-, terveys-, ohjaus- ja kasvatusalan ammattilaiset voivat hyödyntää asiakastyössä henkilöiden kanssa, joilla on neuropsykiatrisia erityisvaikeuksia.

Neuropsykiatrinen viittaa yleisesti ottaen psykiatrisiin oireisiin, joille tyypillistä on neurologinen alkuperä, kuten ADHD, Aspergerin syndrooma tai Touretten oireyhtymä.

Neuropsykiatrinen valmennus

Neuropsykiatrinen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden elämänhallinnan taitoja ja myönteisen elämänpolun rakentumista. Valmennuksen tavoitteena on, että asiakas saa mahdollisimman hyvän ja itsenäisen otteen oman elämänsä hallintaan. Elämänhallintaa tukevat uudet, neuropsykiatrisesta valmennuksesta saadut toimintatavat.

Neuropsykiatrinen valmentaja

Neuropsykiatrista valmennusta voi antaa siihen erityisen koulutuksen saanut henkilö, joka on sosiaali-, terveys-, kasvatus- tai opetusalan ammattilainen. Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään sekä alan asiantuntijoina ja tukena työyhteisössään.

Neuropsykiatrisen valmentajan koulutukseen liittyy tiiviisti ratkaisukeskeisyys. Ratkaisukeskeinen työote tarkoittaa sosiaali- ja terveysalan kontekstissa myönteistä tapaa kohdata erilaisia inhimillisen elämän haasteita ja pulmatilanteita. Ratkaisukeskeisyyteen liittyvät esimerkiksi sellaiset teemat kuin asiakaslähtöisyys, tavoitelähtöisyys, kannustaminen ja edistyksen huomioiminen, toiveikkuus, yhteistyö sekä voimavarakeskeisyys.

Nepsy-koulutuksia voi suorittaa ympäri Suomen. Koulutuksia tarjoavat esimerkiksi kesäyliopistot ja yksityiset koulutusorganisaatiot yhteistyössä julkisten tahojen kanssa. Koulutuksien laajuudet vaihtelevat, mutta neuropsykiatrisen valmentajan koulutuksen tulee olla vähintään 20 opintopistettä laajuudeltaan.

Pääkouluttajana nepsy-koulutuksissa voi toimia, kun täyttää seuraavat kriteerit: sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan pohjakoulutus, neuropsykiatrisen valmentajan koulutus ja pätevyys sekä vähintään kahden vuoden työkokemus neuropsykiatrisesta valmennuksesta.

Lähteet: Neuropsykiatrisetvalmentajat.fi; Ratkes.fi