Suodata

Suositut sijainnit

Opiskelijakokemukset

Opiskele psykologiaa täydennyskurssilla

Psykologia on monipuolinen tieteen ala, joka yhdistää tieteellistä ajattelua ja tutkimusosaamista. Psykologia tutkii ihmisen koko elämän kaarta yksilöllisestä ja yhteisöllisestä näkökulmasta. Psykologia haluaa ymmärtää ihmisen kasvua, kehittymistä ja oppimista. Psykologia haluaa kehittää ihmisten hyvinvointia ja yhteiskunnan kehitystä.

Psykologi on ihmisen mielen ja käyttäytymisen asiantuntija. Siten psykologeja tarvitaan kaikkialla, missä on ihmisiä. Varsinaisen psykologin työn lisäksi psykologian tuntemuksesta on hyötyä muissakin tehtävissä, kuten esimerkiksi esihenkilötyössä ja markkinoinnissa.

Psykologian koulutus

Psykologiksi valmistutaan opiskelemalla psykologian kandidaatin ja psykologian maisterin opinnot yliopistossa. Opintoja voi jatkaa psykologian tohtoriksi. Yliopistot järjestävät myös valtakunnallisia erikoispsykologikoulutuksia neuropsykologian ja mielenterveyspsykologian aloilla. Psykologian koulutus on monitieteistä ja se yhdistää lääketiedettä, yhteiskuntatiedettä ja luonnontieteitä.

Psykologian täydennyskoulutus

Psykologian jatko- ja täydennyskoulutukset voidaan jakaa tieteelliseen ja ammatilliseen jatkokoulutukseen.

Psykologian tieteellinen jatkokoulutus

Psykologian tieteelliseen jatkokoulutukseen kuuluu psykologian tohtorin tutkinto lääketieteellisessä tiedekunnassa ja filosofian tohtorin tutkinto, kun kliinistä harjoittelua ei suoriteta.

Psykologian ammatillinen jatkokoulutus

Psykologian ammatilliseen jatkokoulutukseen kuuluu erikoispsykologikoulutus ja psykoterapeuttikoulutus.

Eriksoispsykologikoulutus on yliopistollista erikoistumiskoulutusta, jota järjestetään viidellä erikoisalalla:

• Kliininen terveyspsykologia
  • Lapset ja nuoret
  • Neuropsykologia
  • Kliininen mielenterveyspsykologia
  • Psykoterapia
  • Työ- ja organisaatiopsykologia

Psykoterapeuttikoulutus on täydennyskoulutusta, joka edellyttää hakijalta soveltuvaa sosiaali- ja terveysalan taustakoulusta sekä työkokemusta mielenterveysalalta tai sitä vastaavalta alalta. Koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta Valvira myöntää psykoterapeutin ammattinimikkeen.

Takaisin sivun alkuun

Lähteet: psyli.fi, helsinki.fi