Pidä tiedonhallinta ajantasalla

Tiedonhallinnan merkitys korostuu yhä enempi niin kuluttajien, yritysten kuin koko yhteiskunnan keskuudessa. Tiedonhallinta on tietojen keräämistä, tallentamista ja niiden organisointia niin, että tiedot saadaan kerättyä hallitusti ja tarkoituksenmukaisesti talteen. Tiedon tulee olla käytettävässä muodossa, luotettavaa ja laadukasta. Tiedonhallinnassa on tärkeää ottaa huomioon tietoturva ja tietosuoja sekä tietojen saatavuuteen ja tiedon luovuttamiseen kuuluvat säädökset.

Mikä on tiedonhallintalaki?

Tiedonhallintalaki edistää tiedonhallinnan yhdenmukaistamista, tietoturvallisuutta ja digitalisointia viranomaistoiminnassa. Se sisältää julkista hallintoa koskevat säännökset muun muassa tiedonhallinnan järjestämisestä ja kuvaamisesta sekä tietoturvallisuuden toteuttamisesta. Uudistuksen myötä perustetaan myös tiedonhallintalautakunta ohjaamaan ja arvioimaan valtion sekä kuntien viranomaisten tiedonhallinnan toteuttamista.

Lue lisää tiedonhallintalaista

Tiedonhallintalain koulutukset perehdyttävät uudistuksiin

Uudistuksen myötä julkisen puolen tiedonhallinta ja sitä koskevat järjestelmät selkiytyvät ja yhdemukaistuvat. Uusi laki vaatii viranomaistehtävissä toimivilta ajantasaista tietoa uusista menettelyistä.

Tiedonhallinnan koulutuksissa pohditaan uudistuksen vaikutuksia kuntien toiminnan eri osa-alueisiin, kuten tiedon säilyttämiseen, tietoturvallisuuteen ja asiakirjahallintaan sekä viranomaisten väliseen tietojen vaihtoon. Asiantuntijakouluttajat antavat uusimmat vinkit tiedonhallinnan suunnitteluun ja kertovat viimeisimmät tiedot aiheesta. Koulutuksissa opit hyödyntämään tietovarantoja ja kehittämään toimintaasi ketterästi.