Täydennyskoulutusta käytettävyysasiantuntijalle

Käytettävyysasiantuntija on tietojenkäsittelytieteiden ammattilainen. Käytettävyysasiantuntijalla on tietoa ja käytännön taitoja käyttäjäkokemusten ja käyttöliittymien suunnitteluprosessista.

Käytettävyysasiantuntijan täydennyskoulutus

Käytettävyysasiantuntija on tiedonkäsittelyn ammattilainen. Käytettävyysasiantuntijalla on tietoa ja käytännön taitoja käyttäjäkokemusten ja käyttöliittymien suunnitteluprosessista. Häneltä löytyy asiakaspalvelutaitoja ja ymmärrystä erilaisten käyttöliittymien vaatimuksista. Käytettävyysasiantuntijan vastuulla on varmistaa, että käyttäjäkokemus on mahdollisimman sujuva, toimiva ja helppokäyttöinen.

Ehdotuksia käytettävyysasiantuntijan täydennyskoulutukseksi

Käytettävyysasiantuntijan työtehtäviin voi kuulua mm. käyttöliittymäsuunnittelua sekä yhteistyötä ohjelmoijien ja asiakkaiden kanssa. Käytettävyysasiantuntija työskentelee usein asiakasrajapinnassa.

Käytettävyysasiantuntija tarvitsee työssään paitsi kokemusta ja asiantuntemusta käyttöliittymäsuunnittelusta, myös asiakaspalvelu- ja neuvottelutaitoja. Työssä tarvitsee hyvää englannin kielen taitoa.

Käytettävyysasiantuntijalla on lisäksi hyvä olla graafista ja visuaalista ymmärrystä, kun ollaan suunnittelemassa erilaisia käyttöliittymiä.

Käyttöliittymien ja käyttäjäkokemuksen asiantuntijoista puhutaan UI/UX-asiantuntijoina/-suunnittelijoina; UI-asiantuntija (User Interface Designer) keskittyy varmistamaan, että tuotteen tai palvelun käyttäminen on käyttäjille mahdollisimman helppoa. UX-asiantuntija (User Experience Designer) puolestaan keskittyy käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja kehittämiseen. Tärkeitä käytettävyyden osa-alueita ovat visuaalisuus, ergonomia, navigaatio ja tiedon hierarkia.

Mieti, haluatko kouluttaa itseäsi

Jos olet kiinnostunut jatkokouluttautumisesta, ota asia puheeksi esimiehesi
kanssa. Jos työpaikallasi on osaamisen kehittämispolitiikka, sinulla voi olla
mahdollisuus käyttää muutama päivä täydennyskoulutukseen tai työnantajasi
saattaa olla valmis vastaamaan koulutuskustannuksistasi.

Voit aloittaa sopivan koulutuksen etsimisen pohtimalla mahdollisia aukkoja
omassa tietämyksessäsi ja miettiä, millä työsi osa-alueella voisit olla entistäkin
parempi. Voit myös kysyä esimieheltäsi tai kollegoiltasi vinkkejä koulutuksista,
jotka voisivat sopia sinulle.

Tulevaisuuden näkymät

Tietotekninen ala elää jatkuvassa murroksessa, ja alan työntekijän on oltava valmis päivittämään omaa osaamistaan. Tieto- ja viestintätekniikan työllisyysnäkymät ovat pitkällä aikavälillä hyvät, koska nykyaikaisessa yhteiskunnassa tarve tieto- ja viestintätekniikalle on kova.

Lähteet: Ammattinetti

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: